تنظیمات پرینت:

دستور پخت نخود پلو؛ خوشمزه و مجلسی

مناسب برای2 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت

نخود پلو غذای مخصوص استان گلستان می باشد که امروزه محبوبیت آن فراتر از مرز های این استان رفته و در کل کشور طرفدار پیدا کرده است. دستور پخت نخود پلو نسبتا راحت بوده؛ اما دقت خاص خود را می طلبد. این غذا را مانند دیگر پلوها در کمتر از یک ساعت می توان آماده کرد. 

دستور پخت نخود پلو؛ خوشمزه و مجلسی

مواد لازم برای تهیه نخود پلو
 2 پیمانه برنج
 500 گرم گوشت چرخ کرده
 1 پیمانه نخود فرنگی
 1 عدد پیاز درشت
 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 4 قاشق غذاخوری شوید خشک
 روغن به مقدار لازم
 نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
 زردچوبه به مقدار لازم
طرز تهیه نخود پلو
1

اولین اقدام در دستور پخت نخود پلو، خیساندن برنج از یک ساعت قبل می باشد. این کار به کیفیت و سرعت پخت پلو نهایی بسیار کمک می کند و دانه های برنج قدی کشیده خواهند داشت. همچنین، نخود فرنگی را با آب کافی در ظرف مناسب ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا به خوبی بپزد. سپس مقداری آب در قابلمه ریخته و روی شعله قرار می دهیم تا برای پخت برنج آماده باشد.

2

در مدت زمانی که آب به جوش می آید، پیاز را رنده کرده و آب آن را می گیریم. سپس با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را نیز اضافه کرده و مواد را ورز می دهیم. اجازه می دهیم مواد چند دقیقه استراحت کند. سپس به صورت قلقلی در روغن سرخ کرده و کنار می گذاریم.

3

وقتی آب جوش آمد، برنج را اضافه کرده و اجازه می دهیم حدود 15 دقیقه بپزد. در این مدت نمک را نیز اضافه می کنیم. وقتی برنج پخته شد، نخود فرنگی پخته را آبکش کرده و به آن اضافه می کنیم. سپس مخلوط را هم زده و آب کش می کنیم. مادامی که برنج در آبکش است به آن شوید خشک می زنیم.

4

در مرحله بعد، نخود پلو را در قابلمه مناسب قرار داده و زعفران دم کرده را روی آن پخش می کنیم و درب آن را می گذاریم. آنگاه روی حرارت ملایم قرار داده و صبر می کنیم تا دم بکشد. بعد از دم کشیدن مقداری روغن مایع داغ کرده و روی برنج میریزیم تا کم چرب نباشد.

5

در نهایت نخود پلو را در دیس مناسب ریخته و روی آن را با گوشت های قلقلی و مواد دیگر به صورت سلیقه ای تزیین کنید.

نوش جان.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 228
نیاز روزانه
چربی کل 16.3g26%

چربی اشباع 4.6g23%
کلسترول 32mg11%
سدیم 460mg20%
پتاسیم 549mg16%
کربوهیدرات کل 15.1g6%

فیبر 5.7g23%
قند 2g
پروتئین 11.9g24%

ویتامین آ 8%
ویتامین سی 10%
کلسیوم 5%
آهن 33%
ویتامین ای 15%
تیامین 60%
نیاسین 68%
ویتامین ب6 84%
ویتامین ب12 41%
زینک 43%
مس 25%
منگنز 188%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.