تنظیمات پرینت:

طرز تهیه آش آبغوره تبریزی به روش اصلی

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت 30 دقیقه

آش آبغوره یک غذای سنتی ایرانی است که اصالتاً تبریزی است. این آش خوشمزه از آبغوره یا آب انگور ترش درست می شود. ممکن است به آن آش غوره هم گفته شود. همدانی ها هم این غذا را درست می کنند. بنابراین در بین ایرانیان بسیار محبوب است. آش سیر کننده ترین غذای است که می توانید در غذاهای ایرانی پیدا کنید. انواع مختلفی از آش ایرانی مانند آش ماست، آش سبزی و آش دوغ وجود دارد. آش آبغوره، دستوری جدید است که می خواهید امروز آن را یاد بگیرید.

طرز تهیه آش آبغوره تبریزی

مواد لازم برای تهیه آش آبغوره
 1 پیمانه بلغور گندم
 1 پیمانه برنج
 700 گرم تره و جعفری(به اندازه مساوی)
 1 پیمانه نخود
 ½ پیمانه آب انگور ترش یا آبغوره
 1 عدد پیاز بزرگ
 4 عدد گوجه فرنگی
 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
 3 پیمانه آب گوشت
 4 قاشق غذاخوری پیاز سرخ شده
 1 قاشق غذاخوری نعنا سرخ شده
 نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
طرز تهیه آش آبغوره تبریزی
1

نخود را خیس کنید و آب آن را چندین بار عوض کنید تا روند پخت بهتری داشته باشید. سپس یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و نخود را همراه با آب داخل آن بریزید و بگذارید بپزد.

2

ابتدا پیاز را پوست بگیرید سپس بشویید و به شکل مکعب های کوچک خرد کنید. یک ماهیتابه یا قابلمه ای را انتخاب کنید و آن را با ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن چرب کنید و پیازها را تفت دهید تا طلایی شوند.

3

مقداری نمک و زردچوبه به پیازهای سرخ شده اضافه کنید. گوجه فرنگی ها را رنده کنید و گوجه فرنگی های رنده شده و رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید. اجازه دهید آب گوجه فرنگی رنده شده از بین برود. حالا وقت آن است که آب گوشت را به مواد اضافه کنید مخلوط آب گوشت و رب گوجه را به جوش بیاورید.

4

بلغور را باید حداقل 3 ساعت قبل خیس کرده باشید. بعد از آبکشی بلغور، آن را به محتویات تابه اضافه کنید و به درستی هم بزنید. سپس درب تابه یا قابلمه را تا حدی بگذارید کمی بپزد.

5

وقتی بلغور پخته شد، برنج را که از قبل خیس کرده اید به آن اضافه کنید و بگذارید درست بپزد. در همین حال آش آبغوره را هم بزنید تا نسوزد و توجه داشته باشید که ممکن است نیاز به اضافه کردن مقداری آب جوش داشته باشید.

6

در مرحله بعد سبزی شسته شده و ریز خرد شده، را به قابلمه اضافه کنید و بعد از پختن نخود، آنها را به برنج و بلغور اضافه کنید و آش آبغوره را هم بزنید. باید آش را حدود یک ساعت روی شعله کم بگذارید.

7

در آخرین دقایق پخت، پیاز سرخ شده و نعنا سرخ شده را به آش اضافه کنید. میزان نمک و زردچوبه و فلفل موجود در آش را بچشید و اگر طعمش خوب نبود مقداری به آن اضافه کنید. سپس آب انگور ترش یا شیره انگور ترش (آبغوره) را به آش اضافه کنید. بعد از 10 دقیقه آش آماده است. برای تزیین ظرف از پیاز سرخ شده و نعنا سرخ شده استفاده کنید. از خوردن آن لذت ببرید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 114
نیاز روزانه
چربی کل 2.8g5%

چربی اشباع 0.4g2%
کلسترول 0mg
سدیم 99mg5%
پتاسیم 266mg8%
کربوهیدرات کل 18.9g7%

فیبر 2.5g10%
قند 3.5g
پروتئین 3.8g8%

ویتامین آ 64%
ویتامین سی 30%
کلسیوم 4%
آهن 10%
ویتامین کا 238%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.