تنظیمات پرینت:

طرز تهیه آش دوغ اردبیلی سنتی در خانه

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت 30 دقیقه

آش دوغ یک غذای سنتی ایرانی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله کردستان، شیراز، اردبیل، همدان طبخ می شود. اما در اصل گمان می رود که از غرب و شمال غربی ایران، این غذا به دیگر نقاط کشور راه پیدا کرده است. از این رو این غذای خوشمزه و مقوی به نام آش اردبیلی نیز شناخته می شود.

طرز تهیه آش دوغ اردبیلی سنتی در خانه

مواد لازم طرز تهیه آش دوغ
 1 پیمانه برنج
 1 عدد تخم مرغ
 2 کیلوگرم ماست ترش
 ¼ پیمانه نخود
 200 گرم گوشت چرخ کرده
 1 عدد پیاز
 500 گرم سبزی آشی
 3 حبه سیر
 نمک به مقدار لازم
 پودر نعناع سرخ شده به مقدار دلخواه
طرز تهیه آش دوغ
1

نخود را حداقل 8 ساعت در آب خیس کنید. (نخود بهتر است یک روز کامل قبل از پختن آش دوغ خیس شود.) هر دو ساعت یکبار، آب آن را عوض کنید و دوباره خیس کنید.

2

نخودها را آبکش کنید و در قابلمه ای بریزید. چند لیوان آب را نیز اضافه کنید و بگذارید تقریباً دو ساعت بپزد.

3

برنج را هر چند بار متوالی با آب شست و شو دهید. در یک قابلمه بزرگ، برنج را بریزید. تخم مرغ و ماست را به برنج اضافه کنید و به آرامی هم بزنید زیرا در غیر این صورت ماست به گلوله های کوچک تبدیل می شود. (بهتر است از کفگیر چوبی برای هم زدن استفاده کنید). آب را اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

4

مدام هم بزنید تا ماست و آب (دوغ) شروع به حباب زدن کنند، سپس دوباره به مدت 3 دقیقه دیگر نیز هم بزنید. لازم نیست که دیگر هم بزنید، اما مهم است که تا 3 دقیقه بعد از حباب زدن همچنان به هم زدن ادامه دهید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید دوغ به آرامی بجوشد. لازم نیست درب قابلمه را بگذارید.

5

گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده و مقداری نمک را در ظرفی بریزید و با دست ورز دهید. کوفته هایی به اندازه فندق درست کنید و به قابلمه آش دوغ اضافه کنید. پس از افزودن کوفته ها، آش را به مدت 1 دقیقه هم نزنید. اجازه دهید کوفته ها کمی پخته شوند و سپس دوباره هم بزنید.

(می توانید از قبل کوفته ها را کمی تفت دهید و سپس به آش اضافه کنید. در این صورت می توانید بلافاصله پس از اضافه کردن کوفته ها شروع به هم زدن کنید.)

6

در حدود 6 دقیقه بعد از افزودن کوفته ها، وقتی کوفته ها روی سطح آش مشخص شدند، سیر را اضافه کنید.

7

اجازه دهید سیر یک لحظه با مواد دیگر ترکیب شود، سپس سبزی آش دوغ را نیز اضافه کنید.

8

حرارت را کم کنید و بگذارید سبزی ها بجوشند. پس از جوش آمدن، نمک را اضافه کنید و 20 دقیقه دیگر صبر کنید تا آش آماده شود. می توانید از نعنا داغ برای تزیین آش دوغ استفاده کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 156
نیاز روزانه
چربی کل 9.75g15%

چربی اشباع 5.6g28%
کلسترول 42mg15%
سدیم 140mg6%
پتاسیم 367mg11%
کربوهیدرات کل 10g4%

فیبر 1.8g8%
قند 1g
پروتئین 7.9g16%

ویتامین آ 52%
ویتامین سی 9%
کلسیوم 13%
آهن 8%
ویتامین کا 34%
زینک 6%
مس 8%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.