تنظیمات پرینت:

طرز تهیه آش رشته ایرانی ساده و خوشمزه

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

طرز تهیه آش رشته یکی از مهارت هایی است که هر ایرانی باید داشته باشد یرا این غذا در میان هر خانواده ایرانی جایگاه ویژه ای دارد! در مراسمات مذهبی مانند محرم، آش غذای پرطرفداری است که برای تهیه و توزیع آن همه افراد خانواده دور هم جمع می شوند. در خاطرات هر ایرانی شنیدن صدای زنگ در، پاسخ دادن به آن و دریافت یک کاسه آش رشته با تزیین نعنا و پیاز لحظاتی ناب و فراموش نشدنی است.

طرز تهیه آش رشته ایرانی ساده و خوشمزه

مواد لازم طرز تهیه آش رشته
 ½ پیمانه نخود
 ½ پیمانه عدس
 ½ پیمانه لوبیا چیتی
 5 قاشق غذاخوری روغن
 1 عدد پیاز
 3 حبه سیر خرد شده
 1 قاشق چایخوری زردچوبه
 1 پیمانه اسفناج خرد شده
 1 پیمانه جعفری خرد شده
 1 پیمانه گشنیز خرد شده
 2 قاشق غذاخوری نعنا خشک
 170 گرم رشته
 1 قاشق غذاخوری آرداختیاری
 کشک (به میزان دلخواه)
طرز تهیه آش رشته ایرانی
1

نخود و لوبیا چیتی و عدس را در کاسه های جداگانه قرار دهید، و شب قبل از درست کردن آش رشته، آنها را خیس کنید و در دمای محیط قرار دهید.

2

وقتی نخود و لوبیا آماده شد آب اضافی آنها را جدا کنید. حبوبات را در قابلمه متوسطی بریزید و مقداری آب را نیز اضافه کنید. توجه کنید که آب باید روی حبوبات را کاملاً بپوشاند. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و به مدت 50 دقیقه اجازه دهید تا غذا بپزد.

3

وقتی حبوبات آش رشته تقریباً آماده شد، 2 قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید. پیازها را اضافه کنید و هر از گاهی هم بزنید تا زمانی که طلایی و نرم شوند، حدود 10 دقیقه تفت دهید. سیر را اضافه کنید و به مدت 1 دقیقه هر از گاهی هم بزنید. کمی زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.

4

حبوبات پخته شده را به همراه 6 پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد. اسفناج، جعفری و گشنیز را با هم مخلوط کنید، به دیگر مواد اضافه کنید. حدود 25 دقیقه زمان لازم است که سبزی ها آماده شوند. در این مرحله باید درب قابلمه را ببندید تا مواد به خوبی بپزند.

5

در همین حین، روغن باقیمانده، زردچوبه و نعناع خشک را در یک تابه کوچک اضافه کنید. حرارت را روی متوسط قرار دهید و حدود 5 دقیقه تفت دهید و هر از گاهی هم بزنید تا نعناع شروع به جوشیدن کند.

6

مخلوط نعنا و رشته را به قابلمه اضافه کنید. با دیگر مواد ترکیب کنید و بگذارید به جوش بیاید، حدودا 15 دقیقه بعد آش رشته آماده است.

7

آش رشته را با کشک، نعنا داغ و پیاز داغ تزیین کنید و در کنار دوستان خود از این آش خوشمزه لذت ببرید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 88کالری از چربی 37
نیاز روزانه
چربی کل 4.2g7%

چربی اشباع 0.4g2%
کلسترول 0mg
سدیم 13.9mg1%
پتاسیم 104.2mg3%
کربوهیدرات کل 10.5g4%

فیبر 1.6g7%
قند 0.4g
پروتئین 2.5g5%

ویتامین آ 21%
ویتامین سی 6.7%
کلسیوم 2.1%
آهن 6.3%
ویتامین ب6 7%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.