تنظیمات پرینت:

طرز تهیه آش سبزی پیش غذای معروف شیرازی

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز3 ساعت

آش سبزی یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که معمولا به صورت نذری درست می شود. کلم پلو شیرازی یکی دیگر از غذاهای سنتی شیرازی است. غذای دیگری که در شیراز رایج است حلیم بادمجون است.

طرز تهیه آش سبزی پیش غذای معروف شیرازی

طرز تهیه آش سبزی شیرازی
 500 گرم گوشت گوسفند
 400 گرم سبزیجات(تره، ترخون، شوید)
 100 گرم برنج
 100 گرم نخود، عدس، لوبیا چشم بلبلی
 1 عدد پیاز
 3 قاشق غذاخوری پیاز داغ
 2 قاشق غذاخوری ترخون خشک
 نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
 فلفل قرمز، زردچوبه به مقدار لازم
 روغن به مقدار لازم
طرز تهیه آش سبزی شیرازی
1

برای تهیه این آش خوشمزه باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید تا فرآیند پخت بهتر انجام شود. وقتی می خواهید آش سبزی شیرازی درست کنید، آب آن را عوض کنید و کمی نمک بپاشید. سپس قابلمه را گرم کنید و بگذارید بپزند. توجه داشته باشید که عدس را جداگانه باید بپزید.

2

گوشت را بشویید و تمیز کنید و سپس یک قابلمه دیگر بردارید. گوشت بره را با پیاز و مقداری زردچوبه و فلفل قرمز در 1 لیتر آب بپزید.

3

برنج را بشویید و سپس آب آن را عوض کنید. مقداری نمک و 2 تا 3 قطره روغن اضافه کنید و برنج را هم بپزید.

4

سبزیجات را با دقت بشویید و خرد کنید. سپس یک ماهیتابه را بردارید و روی آن را با روغن چرب کنید و سبزیجات را در آن تفت دهید. آنها را زیاد سرخ نکنید زیرا فواید سبزیجات را از بین می برد.

5

برنج را به حبوبات خوب پخته شده، اضافه کنید و سبزیجات سرخ شده را نیز اضافه کنید.

6

وقتی گوشت کاملا پخت، آب اضافی قابلمه را خارج کنید، استخوان ها را جدا کنید و گوشت را بکوبید تا نرم شود. سپس گوشت کوبیده و آب گوشت را به مخلوط برنج و حبوبات و سبزیجات اضافه کنید و مرتب هم بزنید. سپس قابلمه را گرم کنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد.

7

قابلمه یا تابه کوچک دیگری را انتخاب کنید و روی آن را با روغن چرب کنید. پیازی را خرد کرده و به تابه اضافه کنید و مقداری نمک و زردچوبه و مقداری فلفل سیاه به آن اضافه کنید. بعد از طلایی شدن پیاز خرد شده آن را به قابلمه آش سبزی در حال جوشیدن ریخته و هم بزنید.

8

ترخون خشک را پودر کرده و کمی خیس کنید و سپس به قابلمه آش سبزی اضافه کنید. صبر کنید تا آش به جوش آید چند دقیقه بعد آش سبزی را سرو کنید و با پیاز داغ تزیین کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 127
نیاز روزانه
چربی کل 5.6g9%

چربی اشباع 1.8g9%
کلسترول 33mg11%
سدیم 151mg7%
پتاسیم 400mg12%
کربوهیدرات کل 7.9g3%

فیبر 1.5g6%
قند 2g
پروتئین 12.2g25%

ویتامین آ 83%
ویتامین سی 31%
کلسیوم 8%
آهن 19%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.