تنظیمات پرینت:

طرز تهیه آلبالو پلو، برنج ترش و شیرین ایرانی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

این غذا ترکیبی است از پلو زعفرانی ایرانی، آلبالو و کوفته. طرز تهیه ی آلبالو پلو سه روش متفاوت دارد: می توانید کوفته ها را از این دستور حذف کنید و یک بشقاب گیاهی خوشمزه داشته باشید یا گوشت مرغ را جایگزین کوفته کنید. هر سه نسخه این غذا بسیار خوشمزه است.

طرز تهیه آلبالو پلو، برنج ترش و شیرین ایرانی

مواد لازم طرز تهیه آلبالو پلو
 200 گرم شکر
 500 گرم آلبالو
 300 گرم گوشت چرخ کرده
 4 پیمانه برنج
 1 عدد پیاز خلالی شده
 روغن به مقدار لازم
 زعفران دم کرده به مقدار لازم
 نمک و فلفل به مقدار لازم
 خلال بادام و پسته به مقدار دلخواه
پختن آلبالو
1

آلبالوها را در قابلمه ای بریزید و شکر را اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه روی حرارت ملایم و بدون درب بپزید. آب آلبالو به همراه شکر باعث به وجود آمدن شربتی می شود که در مراحل بعدی از آن استفاده می شود.

2

آلبالوها را آبکشی کرده ولی آب آن را دور نریزید و شربت را دوباره به قابلمه برگردانید و روی شعله ای با حرارت متوسط قرار دهید و صبر کنید تا شربت غلیظ شود.

3

در همین حین هسته آلبالوها را جدا کرده، اجازه دهید تا آلبالوها کمی خنک شوند.

آماده کردن کوفته های گوشتی
4

ابتدا پیاز را رنده کرده، آب اضافی آن را جدا کرده. سپس گوشت چرخ کرده را در ظرفی بریزید و پیاز را نیز به آن اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل و زردچوبه نیز باید اضافه شود. مواد را آنقدر ورز دهید تا به یک ترکیب منسجم برسید. مقدار کمی از گوشت را بردارید و آن را به شکل کوفته گرد و کوچک درست کنید. این کار را برای همه ترکیب انجام دهید.

5

از ماهیتابه و مقداری روغن برای پخت و سرخ کردن کوفته ها استفاده کنید. می توانید یک پیاز را نیز خرد کرده و در همان ماهیتابه تفت دهید. پس از اینکه گوشت قلقلی ها سرخ شدند، تابه را از روی شعله بردارید. اضافه کردن پیاز به این خاطر است که بوی نامطبوع گوشت را بگیرد.

آماده کردن برنج
6

برای پخت برنج یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. مقداری آب، نمک و روغن اضافه کنید و بگذارید آب بجوشد. بعد از اینکه شروع به جوشیدن کردن، برنج را اضافه کنید. پس از اضافه کردن برنج، جوشیدن آن متوقف می شود. آب دوباره شروع به جوشیدن می کند. باید حدود 5 دقیقه صبر کنید تا محتویات درون قابلمه، بجوشد. پس از آن مقداری از آن را بچشید. اگر وسط آن سفت باشد اما قسمت های دیگر نرم باشد، برنج آماده است.

7

برنج را از آب در حال جوش جدا کنید. بدون اندکی وقفه، برنج نیم پز را آبکشی کنید.

ترکیب مواد
8

یک قابلمه برای تهیه آلبالو پلو انتخاب کنید. مقداری روغن اضافه کنید و کف قابلمه را با مقداری سیب زمینی خلال شده برای ته دیگ بپوشانید. سپس مقداری از برنج را اضافه کنید (فقط یک لایه) و روی آن را با آلبالو و کوفته های گوشت تزیین کنید. بعد از آن لایه بعدی برنج و آلبالو و کوفته ها را اضافه کنید. آنقدر ادامه دهید تا مواد تان تمام شود. پس از اتمام، ½ فنجان آب آلبالو (شربت) و 1 قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید.

9

درب قابلمه را ببندید و در ابتدا حدود 5 دقیقه ، حرارت زیاد باشد و سپس حرارت را کم کنید. صبر کنید تا برنج دم بکشد. برای سرو آلبالو پلو، ظرف مناسبی را انتخاب کنید سپس برنج را به آرامی به آن ظرف اضافه کنید و به همراه خلال بادام و پسته، آلبالو پلو را تزیین کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 214
نیاز روزانه
چربی کل 6.97g11%

چربی اشباع 0.9g5%
کلسترول 10mg4%
سدیم 170mg8%
پتاسیم 538mg16%
کربوهیدرات کل 30.9g11%

فیبر 5.2g21%
قند 19.39g
پروتئین 9.7g20%

ویتامین آ 4%
ویتامین سی 3%
کلسیوم 9%
آهن 16%
ویتامین ب6 28%
ویتامین ب12 57%
زینک 9%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.