تنظیمات پرینت:

طرز تهیه اشکنه شیرازی به همراه نکات و فوت و فن ها

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 40 دقیقه

اشکنه از جمله غذاهایی است که بسیاری از ایرانیان با آن خاطره دارند. تقریباً می‌توان گفت همه ما ایرانیان با این غذا آشنا هستیم. این غذا جزو غذاهای سنتی محسوب می‌شود. اشکنه شیرازی از معروف‌ترین اشکنه‌های ایران است. اشکنه دامغان و خراسان نیز معروف هستند. ما در این مقاله قصد داریم یکی از بهترین طرز تهیه‌های اشکنه را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این غذای خوش عطر و طعم هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

طرز تهیه اشکنه شیرازی به همراه نکات و فوت و فن ها

مواد لازم برای تهیه اشکنه شیرازی
 1 عدد پیاز درشت
 1,5 قاشق غذاخوری شنبلیله خشک یا تازه
 5 عدد سیب زمینی
 3 عدد تخم مرغ
 5 قاشق غذاخوری آرد سفید
 1 قاشق چایخوری زردچوبه
 2 پیمانه آب
 نمک به مقدار لازم
 فلفل به مقدار دلخواه
 روغن مایع به مقدار دلخواه
طرز تهیه اشکنه شیرازی
1

اشکنه شیرازی همان اشکنه سیب زمینی و تخم مرغ معروف است و ما قصد داریم بهترین طرز تهیه آن را در اختیار شما قرار دهیم. برای تهیه این غذای خوشمزه و سبک، ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم. یک ماهیتابه برداشته، داخل آن مقداری روغن ریخته و شروع به تفت دادن پیاز می‌کنیم. پس از طلایی و خوش رنگ شدن پیاز، نوبت به افزودن فلفل، نمک و زرد چوبه می‌رسد.

2

در ادامه سیب زمینی را نیز به صورت نگینی خرد می‌کنیم و در یک ماهیتابه دیگر تفت می‌دهیم. مقداری سرخ شدن سیب زمینی کافی است و همین که دیدیم سیب زمینی سرخ شده، آن را به پیاز اضافه می‌کنیم. آرد را نیز به سیب زمینی و پیاز افزوده و مخلوط می‌کنیم.

3

سبزی اشکنه شیرازی، شنبلیله است. شنبلیله خشک یا تازه را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کرده و شروع به هم زدن می‌کنیم. پس از اینکه سبزی مقداری تغییر رنگ داد و عطر آن پخش شد، نوبت به ریختن آب می‌رسد. 2 پیمانه یا همان دو لیوان دسته دار فرانسوی آب را داخل مواد اشکنه می‌ریزیم. این آب باعث می‌شود تا سیب‌زمینی‌ها به طور کامل مغز پخت شوند.

4

در نهایت زمانی که مطمئن شدیم سیب‌زمینی‌ها به خوبی پخته‌اند، می‌توانیم تخم مرغ را اضافه کنیم. پس از اضافه کردن تخم مرغ، درب ماهیتابه را می‌گذاریم. فراموش نکنید که نیازی به هم زدن تخم مرغ نیست.

5

زمانی که آب اشکنه شیرازی کم شد، به این معنی است که اشکنه شما آماده است. این غذای خوشمزه را می‌توانید با نان خشک میل کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 95
نیاز روزانه
چربی کل 3.9g6%

چربی اشباع 1g5%
کلسترول 108mg36%
سدیم 68mg3%
پتاسیم 238mg7%
کربوهیدرات کل 9.9g4%

فیبر 1.3g6%
قند 6.5g
پروتئین 4.9g10%

ویتامین آ 7%
ویتامین سی 12%
کلسیوم 3%
آهن 7%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.