تنظیمات پرینت:

طرز تهیه اشکنه مشهدی، ساده ترین سوپ ایرانی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز50 دقیقه

اشکنه یک غذای سنتی و ایرانی است که در فصول سرد سال سرو می‌شد. از آنجایی که برای طبخ این غذا نیازی به گوشت نیست، مانند یتیمچه، پخت اشکنه مشهدی بسیار راحت بوده و به همین دلیل در بین ایرانیان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این غذا یادآور خاطراتی خوب از روزهای سرد پاییز است که در کنار پدربزرگ و مادربزرگ در عصر یک روز پاییزی، این غذای خوشمزه را در کنار آنها تهیه می کردیم.

طرز تهیه اشکنه مشهدی، ساده ترین سوپ ایرانی

مواد لازم طرز تهیه اشکنه مشهدی
 1 قاشق غذاخوری شنبلیله
 5 قاشق چایخوری آرد
 1 قاشق چایخوری زردچوبه
 2 لیوان آب
 1 عدد پیاز
 4 عدد تخم مرغ
 2 عدد سیب زمینی
 روغن به مقدار لازم
طرز تهیه اشکنه مشهدی
1

سرخ کردن پیاز:
پس از خرد کردن پیازها، یک تابه مناسب انتخاب کنید، مقداری روغن به تابه اضافه کنید و روغن را گرم کنید. سپس پیازهای خرد شده را داخل تابه بریزید و تفت دهید. وقتی پیاز ها، طلایی شدند، مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به آنها اضافه کنید. ادویه ها را با پیازها کاملاً ترکیب کنید.

2

در تابه ای جداگانه سیب زمینی ها را سرخ کنید. برای این کار آنها را پوست بگیرید و خرد کنید. سپس آنها را به تابه اضافه کنید و با مقداری روغن تفت دهید. وقتی سرخ شدند، آنها را به پیازها اضافه کنید. سپس به این مواد آرد را اضافه کنید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

3

دو پیمانه آب به همراه شنبلیه های خرد شده را به تابه اضافه کنید. به مدت 2 دقیقه محتویات تابه را هم بزنید. احتیاجی نیست درب تابه را بگذارید.

4

بعد از 15 دقیقه از زمان پخت می توانید تخم مرغ ها را اضافه کنید. اما بعد از اضافه کردن تخم مرغ ها باید صبر کنید تا آب تابه تبخیر شود. در نهایت می توانید اشکنه را سرو کنید.

5

اشکنه مشهدی معمولا با نان و دوغ سرو می شود. سرو آن با انواع نان ایرانی طعم بهتری به غذا می دهد. ترشی لیته و آبلیمو را می توان در کنار آن سرو کرد. برای تزیین از برگ های نعنا و برش های لیمو استفاده کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 80
نیاز روزانه
چربی کل 3g5%

چربی اشباع 0.7g4%
کلسترول 150mg50%
سدیم 29mg2%
پتاسیم 248mg8%
کربوهیدرات کل 9.9g4%

فیبر 1.3g6%
قند 0.8g
پروتئین 3.4g7%

ویتامین آ 5%
ویتامین سی 13%
کلسیوم 2%
آهن 8%
ویتامین ب12 39%
مس 8%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.