تنظیمات پرینت:

طرز تهیه اکبر جوجه اصیل – مرغ کبابی ایرانی

مناسب برای2 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت

اکبر جوجه یک غذای محبوب و لذیذ ایرانی است که ریشه در شهر گلوگاه دارد. این غذا یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی به حساب می آید و توسط علی اکبر کلبادی نژاد ساخته شده است. اکبر جوجه با استفاده از جوجه های جوان و کوچک درست می شود که بافتی لطیف دارند. روش پخت شامل مرینیت کردن مرغ با مواد خوش طعم و سپس سرخ کردن آن در مخلوطی از کره و روغن است که طعم غنی و خوش طعمی به غذا می دهد.

طرز تهیه اکبر جوجه اصیل - مرغ کبابی ایرانی

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه
 1 عدد مرغ کوچک- (جوجه)
 ¼ پیمانه زعفران دم کرده
 100 گرم کره
 2 عدد پیاز
 4 حبه سیر
 ½ پیمانه آب لیمو
 1 پیمانه روغن
 نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
مواد سس
 گردوی آسیاب شده به مقدار دلخواه
 ½ پیمانه رب انار ملس
 ¼ پیمانه زعفران دم کرده
 1 قاشق چایخوری پودر سیر
 روغن زیتون به مقدار لازم
طرز تهیه اکبر جوجه
1

مرغ را کاملا بشویید و بدون جدا کردن پوست آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید به صورتی که هر تکه دارای یک رون و یک سینه باشد.

    توجه به این نکته ضروری است که اکبر جوجه سنتی از جوجه های جوان یا انواع مرغ های پرورش داده شده خاص استفاده می کند. اگر می خواهید طعم اصیل آن را بدست آورید، از جوجه های سایز کوچک یا مرغ مناسب اکبر جوجه استفاده کنید.
2

پیاز را به صورت حلقه ای خرد کنید و به کاسه مرغ اضافه کنید. سپس حبه های سیر را ریز خرد کرده و به کاسه اضافه کنید. زعفران دم کرده، آب لیمو، کمی نمک و فلفل سیاه را به کاسه اضافه کنید. همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

3

تکه های مرغ را درون مواد مرحله ی قبل با دستان خود ماساژ دهید تا مطمئن شوید که مرغ طعم آن را جذب می کند. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ مرینیت شود. در صورت تمایل می توانید مقداری شیر به مواد طعم دهنده اضافه کنید.

4

برای بهترین نتیجه توصیه می شود مرغ را به مدت یک شب مرینیت کنید. مرحله ی مرینت مرغ برای افزایش طعم اکبر جوجه بسیار مهم است.

5

پس از مرینیت کردن مرغ، آن را از یخچال خارج کنید. یک قابلمه مناسب را روی حرارت متوسط گرم کنید و روغن را اضافه کنید. حرارت باید متوسط باشد تا روغن نسوزد و از پختن مرغ اطمینان حاصل شود.

6

تکه های مرغ را داخل روغن داغ بریزید و سرخ کنید تا دو طرف آن طلایی شود و مرغ کاملا بپزد سپس مرغ را از قابلمه خارج کنید.

بهتر است مقدار روغن به قدری باشد که روغن به طور کامل جوجه ها را بپوشاند.

7

در مرحله بعد تکه های مرغ را به مدت تقریبی 5 دقیقه در کره تفت دهید تا طعم آن ها بیشتر شود و خوشمزه تر شوند. یا می توانید کره را به همراه روغن از ابتدا به قابلمه اضافه کنید تا مرغ در مخلوط کره و روغن سرخ شود.

8

وقتی تکه های مرغ کاملا طلایی و ترد شدند، آن ها را روی توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. در آخر اکبر جوجه را به ظرف سرو منتقل کرده و با برنج زعفرانی (کته) و سس مخصوص تزیین کنید.

طرز تهیه سس
9

رب انار و گردوی آسیاب شده را با پودر سیر و روغن زیتون مخلوط کنید.

10

سپس زعفران دم‌کرده را به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 260
نیاز روزانه
چربی کل 22.2g35%

چربی اشباع 6g30%
کلسترول 65mg22%
سدیم 162mg7%
پتاسیم 186mg6%
کربوهیدرات کل 6.5g3%

فیبر 1.3g6%
قند 3.6g
پروتئین 9.4g19%

ویتامین آ 20%
ویتامین سی 9%
کلسیوم 2%
آهن 5%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.