تنظیمات پرینت:

طرز تهیه باسلوق یا راحت و الحلقوم خانگی

مناسب برای8 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 20 دقیقه

باسلوق از متفاوت‌ترین و دلچسب‌ترین شیرینی‌ های ایرانی می‌باشد.که اکثر ما به دلیل داشتن حالت ژله‌ای، آن را بر سایر شیرینی‌ها ترجیح می‌دهیم. این شیرینی محبوب را در رنگ‌های مختلف می‌توان به صورت خانگی تهیه کرد که می‌تواند یک جایگزین برای سایر شیرینی‌ها و گزینه‌ای عالی برای پذیرایی نیز باشد. 

طرز تهیه باسلوق یا راحت و الحلقوم خانگی

 2 پیمانه نشاسته
 2 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین
 2 پیمانه شکر
 1 قاشق چایخوری وانیل
 ½ پیمانه گلاب
 1 قاشق غذاخوری کره
 پودر نارگیل و مغز گردو به میزان لازم
 آب به مقدار نیاز
1

برای تهیه باسلوق ابتدا لازم است پودر ژلاتین را به روش بن ماری؛ یعنی روی حرارت غیر مستقیم در آب حل کنیم. به این منظور، حدود یک چهارم لیوان آب در یک کاسه ریخته و دو قاشق پودر ژلاتین به آن اضافه می‌کنیم و روی حرارت کتری قرار می‌دهیم تا کم کم در آن حل شود.

2

در ادامه، در ظرفی مناسب حدود یک لیوان آب ریخته و سپس نشاسته را کم کم در آن حل کرده و هم می‌زنیم. وقتی تمام نشاسته را به ظرف اضافه کردیم،.هم زدن را برای دقایقی ادامه می دهیم.تا نشاسته کاملاً در آب حل شود. آنگاه کنار بگذارید تا حدود ربع ساعت استراحت کند.

3

در مرحله بعد از تهیه باسلوق باید یک شربت غلیظ آماده کنیم. به این منظور، یک لیوان آب را در ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم. بعد دو لیوان شکر به آن اضافه می‌کنیم. اجازه می‌دهیم شکر در آب کاملاً حل شود‌. پس از آن خمیر نشاسته را به شربت اضافه می‌کنیم و مواد را مرتب هم می‌زنیم تا ته نگیرد. در ادامه پودر ژلاتین حل شده در آب را به مواد باسلوق اضافه می‌کنیم و به طور مرتب هم می‌زنیم. از آنجایی که پودر ژلاتین منجر به سفت شدن مواد می‌گردد باید هم زدن را با قدرت بیشتری انجام دهیم.

4

در مرحله بعد باید ابتدا گلاب را به مواد باسلوق اضافه کنیم و مواد را مدام هم بزنیم. پس از آن نوبت به افزودن کره می رسد. بعد از افزودن کره نیز مجدد هم زدن مواد را تکرار خواهیم کرد تا زمانی که یک خمیر یکنواخت حاصل شود که دیگر به ظرف نمی‌چسبد.

5

بعد از گذشت مراحل فوق، مواد باسلوق را از داخل قابلمه خارج کرده و به سطح کار انتقال می‌دهیم. وقتی مواد تا حدودی خنک شد،.آنگاه یک سینی مناسب انتخاب می‌کنیم. در داخل آن سلفون قرار می دهیم و سطح آن را هم چرب.و سپس مواد را به طور یکنواخت روی آن پهن می‌کنیم.و برای ۵ الی ۶ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا حالت بگیرد.

6

بعد از گذشت زمان فوق، سینی را از یخچال خارج کرده.و مواد باسلوق را به صورت سلیقه‌ای در اشکال مختلف برش می‌دهیم و در داخل آرد می‌غلتانیم. به این ترتیب باسلوق آماده مصرف است.
نوش جان.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 287
نیاز روزانه
چربی کل 4g7%

چربی اشباع 2.1g11%
کلسترول 1mg1%
سدیم 11mg1%
پتاسیم 56mg2%
کربوهیدرات کل 60.6g21%

فیبر 1.3g6%
قند 45g
پروتئین 3.1g7%

ویتامین آ 8%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 1%
آهن 8%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.