تنظیمات پرینت:

طرز تهیه بامیه، شیرینی مخصوص ماه رمضان

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

بامیه یک نوع شیرینی معروف ایرانی است که در ماه رمضان بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. در آن ماه، این شیرینی ایرانی را می توان در سفره افطار ایرانیان پیدا کرد. نوع دیگری از شیرینی ایرانی وجود دارد که «زولبیا» نام دارد. این دو نوع شیرینی معمولاً با هم سرو می شوند و انصافاً خوردن آنها واقعاً خوشایند است. در ادامه با طرز تهیه بامیه مخصوص ماه رمضان همراه جاست ایت باشید.

طرز تهیه بامیه، شیرینی مخصوص ماه رمضان

مواد لازم طرز تهیه بامیه
 150 گرم آرد
 240 گرم آب
 20 گرم کره
 2 عدد تخم مرغ
 روغن به مقدار لازم
مواد لازم طرز تهیه شربت بامیه
 2 پیمانه آب
 3 پیمانه شکر
 ¼ فنجان گلاب
  قاشق چایخوری اسید سیتریک
 زعفران به مقدار لازم
طرز تهیه بامیه
1

ابتدا شربت بامیه باید آماده شود. مقداری آب در قابلمه بریزید و آب را بجوشانید. در هنگام جوشیدن آب، اسید سیتریک را اضافه کنید. در این مرحله آب کف کرده و حباب دار می شود، این زمانی است که باید شکر اضافه شود اما هم نزنید! شکر باید به آرامی و به تدریج حل شود. (بنابراین حرارت شعله نباید زیاد باشد). بعد از اینکه آب دوباره بجوش آمد، گلاب و زعفران را اضافه کنید. (شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا شربت بجوشد و کم کم غلیظ شود.)

2

زمان در اینجا واقعا مهم است. این فرآیند حدود 15 دقیقه طول می کشد. همانطور که قبلا ذکر شد شعله گاز باید کم باشد. در غیر این صورت، شکرک ممکن است در شربت ظاهر شود.

3

شربت باید غلیظ باشد. این بدان معنی است که باید حالت چسبنده داشته باشد. اگر نه، بامیه آنقدر که باید ترد نخواهد بود. اما مواظب باشید شربت زیاد غلیظ نشود زیرا باعث ایجاد شکرک می شود. شربت باید در محیط خنک شود.

طرز تهیه خمیر بامیه
4

در قابلمه ای کره را گرم کنید. سپس آب و آرد را اضافه کنید. و صبر کنید تا ترکیب بجوشد. سپس بقیه آرد را اضافه کرده، مواد را مخلوط کرده و حرارت را کم کنید. همچنین خمیر را به قطعات کوچک تقسیم کنید. این فرآیند باید حدود 8 تا 10 دقیقه طول بکشد. این کار به پخت بهتر خمیر کمک می کند و همچنین آب اضافی خمیر را از بین می برید. وقتی خمیر آماده شد، آن را به یکباره در ظرف دیگری قرار دهید.

5

خمیر باید خنک شود، اما نباید سرد شود، فقط حرارت اضافی آن باید از بین برود. وقتی خمیر بامیه خنک شد، یک قاشق غذاخوری شربت (افزودن شربت به این منظور است که رنگ بامیه تغییر کند. اگر می خواهید شیرینی زرد رنگ شود، در این مرحله شربت اضافه نکنید) و یک عدد تخم مرغ اضافه کنید. خمیر و تخم مرغ را مخلوط کنید. وقتی مواد کاملا مخلوط شود، تخم مرغ دیگر را اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید. در این مرحله خمیر باید چسبناک باشد. اما اگر به اندازه کافی چسبناک نیست، سفیده و زرده سومین تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید. اگر به اندازه کافی چسبناک شد، می توانید به سراغ سرخ کردن بروید.

6

در این مرحله شیرینی ها باید در مقداری روغن سرخ شوند، اما روغن نیازی به گرم کردن ندارد. در واقع وقتی بامیه را داخل روغن می گذارید، روغن باید سرد باشد. به تکه های خمیر بامیه با هر وسیله ای که دوست دارید شکل دهید و آنها را داخل روغن بریزید. حالا قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و منتظر بمانید تا شیرینی بپزد و پف کند. وقتی کاملا سرخ شدند از روغن خارج کرده و در شربتی که از قبل آماده شده بریزید. سرخ کردن هر بامیه حدود 3 دقیقه طول می کشد. آنها را در ظرفی بریزید و روی آنها را خلال پسته بگذارید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 330کالری از چربی 59.4
نیاز روزانه
چربی کل 6.6g11%

چربی اشباع 1.1g6%
کلسترول 38.5mg13%
سدیم 36.5mg2%
کربوهیدرات کل 66g22%

فیبر 1.1g5%
قند 48.4g
پروتئین 4.4g9%

ویتامین آ 2.2%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 2.2%
آهن 8.8%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.