تنظیمات پرینت:

طرز تهیه برنج چلویی، بهترین دستور پخت برنج آبکش ایرانی

مناسب برای1 وعدهزمان مورد نیاز40 دقیقه

برنج چلویی ستون آشپزی ایرانی است. هیچکس نمی تواند ادعا کند که یک آشپز حرفه ای است، تا زمانی که نتواند یک برنج چلویی خوب بپزد. کمی زمان و تجربه لازم است تا خانم های خانه دار و سرآشپزهای ایرانی در پخت برنج آبکش متخصص شوند.

طرز تهیه برنج چلویی، بهترین برنج صاف شده ایرانی

مواد لازم طرز تهیه برنج چلویی
 1 پیمانه برنج
 روغن به مقدار لازم
 نمک به مقدار لازم
 زعفران به مقدار لازم
طرز تهیه برنج چلویی
1

برنج را در ظرفی بریزید، آن را با آب گرم بشویید. هر بار که آب اضافه می کنید، برنج را با دست مالش دهید و سپس آب را به آرامی خارج کنید. همچنین می‌توانید برنج را در یک آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود. وقتی برنج به اندازه کافی شسته شد، برای آخرین بار، آب را بالاتر از سطح برنج در ظرف بریزید. می توانید مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید (در این مرحله نگران مقدار نمک نباشید زیرا بعد از جوش آمدن دوباره شسته می شود) و حداقل 2 ساعت آن را کنار بگذارید.

2

قابلمه ای انتخاب کنید که از مقدار برنجی که خیس کرده اید بزرگتر باشد. بیشتر ظرفیت آن را با آب پر کنید. آب را در قابلمه بجوشانید، سپس آب برنج خیس شده را خالی کرده و به آرامی برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. وقتی آب شروع به کف کردن کرد، کف را بردارید و دور بریزید.

3

همانطور که برنج شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید و گهگاهی و به آرامی برنج را به صورت دورانی هم بزنید. در این مرحله برنج یا آب جوش را با دقت بچشید تا از اندازه نمک مطمئن شوید. (توصیه می شود در این مرحله طعم برنج کمی شور تر از حد معمول باشد.)

4

تقریباً 12 دقیقه طول می کشد تا برنج برای آبکش کردن آماده شود. برای تست برنج، مقداری از دانه های برنج را از آب در حال جوش بردارید و بین انگشت شست و سبابه خود بمالید. اگر سطح دانه ها نرم بود و هسته آن هنوز سفت بود، برنج برای آبکش کردن آماده است. اگر نه، زمان بیشتری به آن بدهید و بگذارید بجوشد، اما به طور مداوم دانه های برنج را چک کنید تا از پختن زیاد آن جلوگیری شود.

5

برنج را آبکش کنید. اجازه ندهید برنج بیش از یک دقیقه در آبکش بماند، زیرا چسبناک می شود. روی برنج آبکش شده آب گرم بریزید تا نمک اضافی آن گرفته شود.

6

روغن را در قابلمه بریزید و بگذارید داغ شود. هر نوع ته دیگی که علاقه دارید را آماده کنید، سپس برنج چلویی را به قابلمه اضافه کنید. برنجی که داخل قابلمه می ریزید، بهتر است شکلی شبیه تپه یا آتشفشان داشته باشد! سپس با دسته قاشق چند سوراخ در این تپه برنج ایجاد کنید تا هوا به لایه های زیرین برنج برسد.

7

درب قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید برنج با حرارت زیاد حدود 10 دقیقه دم بکشد. در این مرحله وقتی درب قابلمه را بردارید، بخار آب را می بینید که از قابلمه خارج می شود. این زمانی است که باید حرارت را کم کنید، مقداری روغن و آب روی سطح برنج بریزید و درب قابلمه را با یک تکه پارچه تمیز (دم کنی) بپوشانید و درب قابلمه را دوباره بگذارید.

8

اجازه دهید به مدت 10 الی 20 دقیقه برنج چلویی دم بکشد.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 123
نیاز روزانه
چربی کل 0.3g1%

چربی اشباع 0.07g1%
کلسترول 0mg
سدیم 2mg1%
پتاسیم 56mg2%
کربوهیدرات کل 26g9%

فیبر 0.9g4%
قند 0.1g
پروتئین 2.9g6%

ویتامین سی 0%
کلسیوم 2%
آهن 1%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.