تنظیمات پرینت:

طرز تهیه برنج کته ایرانی فوق العاده خوشمزه

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت

تهیه کته بسیار آسان است و معمولاً با خورشت های ایرانی مانند فسنجون، دال عدس، بادمجان و بسیاری از غذاهای مختلف دیگر سرو می شود. کته یک وعده غذایی سالم و مقوی است که برای گیاهخواران نیز انتخاب خوبی می باشد.

طرز تهیه برنج کته ایرانی فوق العاده خوشمزه

مواد لازم طرز تهیه برنج کته
 4 پیمانه آب
 3 پیمانه برنج
 1,5 قاشق چایخوری نمک
 2 قاشق غذاخوری کره یا روغن ذوب شده
طرز تهیه برنج کته
1

برای تهیه برنج کته ابتدا در قابلمه ای مناسب برنج را بشویید. برنج باید با آب شسته شود. بار اول رنگ آب تیره می شود. آن آب را بردارید و دوباره برنج را با مقداری آب تازه بشویید. شستشو را تا زمانی ادامه دهید تا رنگ آب تغییر نکند. در هنگام شستن برنج، دانه های برنج را بین انگشتان خود بمالید.

2

دفعه بعد در قابلمه آب بریزید و مقداری نمک اضافه کنید، سپس برنج را تقریبا 2 ساعت در آب خیس کنید. باید مراقب مقدار نمکی که اضافه میکنید باشید، زیرا این نوع برنج بعد از جوشیدن صاف نمی شود، بنابراین نمک اضافی را نمی توانید، از بین ببرید.

3

بعد از 2 ساعت قابلمه را روی شعله زیاد قرار دهید تا بجوشد. سپس مقداری روغن اضافه کرده و هم بزنید. بگذارید تقریبا 4 تا 6 دقیقه دیگر برنج بجوشد (این زمان بستگی به نوع برنج دارد) سپس شعله را کم کنید و با شعله ملایم بگذارید آرام بپزد. اندازه قابلمه در پخت برنج بسیار مهم است. قابلمه باید بزرگتر از مقدار برنجی باشد که می‌پزید تا دانه‌های برنج فضای کافی برای پخت داشته باشند.

4

قبل از تبخیر کامل آب برنج، سفتی دانه های برنج را آزمایش کنید. اگر خیلی سفت هستند و آب قابلمه در حال تمام شدن است، مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید. مواظب مقدار آب باشید چون اگر زیاد باشد برنج بافت ظاهری خود را از دست می دهد.

برای تشخیص میزان دقیق آب مورد نیاز در این مرحله، به تجربه نیاز دارید، آب جوش را کم کم اضافه کنید و بگذارید بجوشد و دوباره تست کنید.

5

وقتی آب کاملاً تبخیر شد و دانه‌های برنج از بیرون نرم و در هسته نسبتاً سفت شدند، زمان دم کردن برنج فرا رسیده است. برای دم کردن باید درب قابلمه را با دستمال بپوشانید و سپس درب قابلمه را بگذارید. می توانید قبل از دم کشیدن برنج مقداری روغن اضافه کنید.

6

انواع مختلف برنج به زمان های مختلفی برای آماده شدن نیاز دارند. اما معمولاً 30 تا 40 دقیقه طول می کشد تا کته (برنج بخارپز) پخته شود.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 105
نیاز روزانه
چربی کل 7.7g12%

چربی اشباع 1.4g7%
کلسترول 0mg
سدیم 271mg12%
پتاسیم 404mg12%
کربوهیدرات کل 13.5g5%

فیبر 5.7g23%
قند 0.2g
پروتئین 3.6g8%

ویتامین آ 0%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 2%
آهن 28%
ویتامین ب6 85%
منیزیم 69%
منگنز 215%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.