تنظیمات پرینت:

طرز تهیه بریانی اصفهانی به روش رستورانی و اصیل

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت 20 دقیقه

مطمئنا تا به حال نام بریانی (بریونی) را شنیده اید. این غذا یک غذای سنتی اصفهانی است که پیشینه ی بلندی دارد و معمولا به عنوان یک غذای بسیار پرطرفدار مخصوصا برای مهمان هایی که از شهرهای دیگر می آیند تهیه می شود. بریونی از گوشت گوسفند و ادویه های معطر درست می شود و می توان با اطمینان گفت کسی را پیدا نمی کنید که به اصفهان سفر کند و هوس امتحان بریانی را نکند!

طرز تهیه بریانی اصفهانی به روش رستورانی و اصیل

مواد لازم برای تهیه بریانی اصفهانی
 500 گرم گوشت گوسفند
 50 گرم چربی دنبه
 100 گرم جگر گوسفند
 2 عدد پیاز
 1 قاشق غذاخوری پودر دارچین
 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 گردو، خلال پسته و بادام به مقدار لازم
 نمک و فلفل به مقدار لازم
 نعنا خشک به مقدار لازم
 آب به مقدار لازم
 روغن به مقدار لازم
 کنجد برای تزئین- (اختیاری)
طرز تهیه بریانی اصفهانی
1

شعله گاز را روشن کنید، گوشت گوسفند، چربی دنبه، یک عدد پیاز، 4 پیمانه آب و مقداری روغن را به یک قابلمه اضافه کنید. با حرارت متوسط روی شعله گاز بگذارید. پس از پختن گوشت باید مقداری از آب آن در قابلمه باقی بماند.

2

در این مرحله از تهیه بریانی جگر گوسفند را خرد کنید. از یک قابلمه دیگر استفاده کنید و جگر گوسفند خرد شده، ۲ لیوان آب، ۱ عدد پیاز خرد شده، مقداری روغن، مقداری نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید. باید روی شعله متوسط گاز بگذارید تا بپزد. بعد از پختن آن را برای مدت کوتاهی تفت دهید و سپس آن را چرخ کنید.

3

وقتی پخت، ترکیب چربی گوسفند و دنبه را با چند قاشق غذاخوری آب آن چرخ کنید. بعد از اینکه چرخ کردید زعفران دم کرده، مقداری نعنا خشک، مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید. آن ها را مخلوط کرده و یک بار دیگر کل مواد را خرد کنید.

4

در اصل برای تکمیل مرحله نهایی پخت بریانی به ابزار خاصی به نام کفگیر بریانی نیاز است. ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که می توان از آنها برای تکمیل مرحله نهایی استفاده کرد. از یک ماهیتابه کوچک استفاده کنید. آن را با حرارت گرم کنید و مقداری از آب گوشت را به آن اضافه کنید.

5

مقداری دارچین، زعفران و فلفل روی سطح ماهیتابه بپاشید. حالا مقدار مناسبی از گوشت گوسفند و دنبه را بردارید و در ماهیتابه بریزید. از دست خود برای صاف کردن گوشت استفاده کنید. ماهیتابه را روی شعله بگذارید. صبر کنید تا پخته شود.

6

برای سرو بریونی باشکوه یک بشقاب مناسب آماده کنید. مقداری نان سنگک روی آن بگذارید. روی نان را با مقداری آب گوشت گوسفند بپوشانید. بعد از اینکه بریانی در ماهیتابه سرخ شد، آن را روی نان قرار دهید. از جگر گوسفند چرخ کرده استفاده کنید و در کنار این غذا روی نان قرار دهید.

7

روی آن را می توان با گردو، کنجد، خلال پسته و بادام تزیین کنید. بریانی در اصل با پیاز، دوغ و سبزی خوردن سرو می شود.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 223
نیاز روزانه
چربی کل 17.2g27%

چربی اشباع 8g40%
سدیم 286mg12%
پتاسیم 249mg8%
کربوهیدرات کل 3.9g2%

فیبر 1.2g5%
قند 1.1g
پروتئین 13.8g28%

ویتامین آ 113%
ویتامین سی 3%
کلسیوم 2%
آهن 10%
نیاسین 32%
ویتامین ب6 17%
ویتامین ب12 433%
زینک 26%
مس 95%
منگنز 22%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.