تنظیمات پرینت:

طرز تهیه ترش واش خورش ترش و خوشمزه ی شمال ایرانی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز40 دقیقه

ترش واش یک غذای گیلانی است که نام آن از گیاه وحشی ترش مزه ای گرفته شده که در شمال ایران می روید. این غذا یک خورش پرخاصیت است که با ترکیبی از سبزی های مخصوص، مرغ، گوجه فرنگی سرخ شده و بادمجان درست می شود. مانند سایر خورش های ایرانی با چلو سرو می شود.

طرز تهیه ترش واش خورش ترش و خوشمزه ی شمال ایرانی

مواد لازم طرز تهیه ترش واش
 1 عدد پیاز (بزرگ) خرد شده
 2 حبه سیر خرد شده
 2 عدد سینه مرغ
 2 عدد گوجه فرنگی خرد شده
 2 عدد بادمجان خرد شده
 4 قاشق غذاخوری روغن
 1 قاشق چایخوری زردچوبه
 1 قاشق چایخوری نمک
 2 قاشق غذاخوری رب آلو ترش
 1 قاشق چایخوری آبغوره
 1 پیمانه سبزی مخصوص خرد شدهجعفری، گشنیز، پیازچه، نعنا و اسفناج
طرز تهیه ترش واش
1

برای پخت ترش واش یک عدد پیاز خرد شده را در روغن نباتی تفت دهید و سیر تازه خرد شده را به تابه اضافه کنید. بعد از حدود 5 دقیقه سبزی های خرد شده را به این تابه اضافه کنید تا کمی بپزند. ۱ پیمانه آب داغ اضافه کنید و درب ظرف را به مدت 20 دقیقه ببندید تا بپزند. هر یک از گیاهان سبز تازه را می توانید به سادگی با گیاهان خشک جایگزین کنید.

2

سینه های مرغ را از یک ساعت قبل با نمک و زردچوبه مزه دار کنید. در همین حال، در یک تابه متفاوت، 2 قاشق غذاخوری روغن نباتی را روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید. پس از داغ شدن روغن، سینه مرغ را که با زردچوبه و نمک مزه دار شده در تابه قرار دهید. هر طرف آن را به مدت 5 دقیقه بپزید تا دو طرف مرغ طلایی شود و بپزد.

3

گوجه فرنگی و بادمجان ها را به گونه‌ای برش دهید که شبیه به یک ورقه کاغذ باشند. با یک اسپری روغن زیتون سینی فر را چرب کنید و کمی نمک روی آنها بپاشید. سپس در فر با دمای 180 درجه سانتیگراد برای حدود 20 دقیقه یا تا زمانی که بپزند قرار دهید. اگر فر ندارید می توانید به سادگی آنها را در تابه تفت دهید.

4

بعد از اینکه بادمجان‌ها و گوجه‌ها پختند، آنها را به قابلمه مرغ اضافه کنید و به همراه آن رب آلو ترش را بیافزاید و به مدت 7 دقیقه درب قابلمه را ببندید. فقط 2 دقیقه قبل از سرو نمک و آبغوره را اضافه کنید و خورش ترش واش شما آماده است.

5

اگرچه در دستور اصلی رب آلو ترش آمده است، اما برای افزودن طعم ترش به غذا می توانید آن را با رب انار ترش یا حتی تمر هندی جایگزین کنید.

خورش ترش واش را با برنج ایرانی سرو کنید و کنار کمی ترشی یا دوغ ایرانی میل کنید.
نوش جان!

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 76
نیاز روزانه
چربی کل 3.4g6%

چربی اشباع 0.6g3%
کلسترول 14mg5%
سدیم 131mg6%
پتاسیم 223mg7%
کربوهیدرات کل 5.6g2%

فیبر 2g8%
قند 3.5g
پروتئین 6g12%

ویتامین آ 11%
ویتامین سی 5%
کلسیوم 1%
آهن 3%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.