تنظیمات پرینت:

طرز تهیه ته چین گرمساری با گوشت به روش اصیل

مناسب برای10 نفرزمان مورد نیاز5 ساعت

ته چین گرمساری یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان سمنان محسوب می‌شود. در شهر گرمسار این غذا یکی از غذاهای محبوب است و در ماه محرم این غذا را به عنوان نذری پخش می‌کنند. این غذا یک غذای مجلسی است که در بسیاری از رستوران‌های گرمسار سرو می‌شود. در بسیاری از ضیافت‌ها و مهمانی‌ها نیز این غذا سرو می‌شود. اگر علاقه‌مند هستید تا درباره این غذا بیشتر بدانید می‌توانید طرز تهیه آن را در همین مقاله مطالعه کنید.

طرز تهیه ته چین گرمساری با گوشت به روش اصیل

مواد لازم تهیه ته چین گرمساری
 10 پیمانه برنج
 1 کیلوگرم گوشت گوسفندی
 2 عدد پیاز بزرگ
 ½ قاشق چایخوری زردچوبه
 1 قاشق چایخوری دارچین
 1 قاشق چایخوری پودر گوجه و پودر زیره
 1 قاشق چایخوری گرده غوره
 1 قاشق چایخوری گرده لیمو
 1 قاشق چایخوری فلفل
 2 پیمانه کشمش
 زعفران دم کرده به مقدار لازم
 نمک به مقدار لازم
 روغن مایع به مقدار لازم
 زرشک به مقدار دلخواه(اختیاری)
طرز تهیه ته چین گرمساری
1

برای تهیه ته چین گرمساری ابتدا باید گوشت را مزه دار کنیم. گوشت را به صورت ورقه‌های نازکی برش داده و ادویه‌ها را به آن اضافه می‌کنیم. پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و همراه نمک و فلفل به گوشت اضافه می‌کنیم. با دست مواد را به گوشت آغشته می‌کنیم تا حسابی ادویه‌ها در گوشت نفوذ کنند. حدود 12 ساعت گوشت را در همین حالت قرار می‌دهیم.

2

برنج و کشمش را خیس می‌کنیم. کشمش حدود یک ساعت در آب خیس می‌خورد و برنج نیز بستگی به نوع آن دارد.

3

یک قابلمه برداشته و داخل آن آب می‌ریزیم. قابلمه را روی گاز می‌گذاریم تا آب بجوشد. پس از جوشیدن آب، برنج را داخل آن می‌ریزیم. پس ایجاد ترک در برنج، آن را برداشته و بلافاصله آبکش می‌کنیم. در کف قابلمه روغن ریخته و منتظر می‌مانیم تا داغ شود. زمانی که روغن داغ شد، نان را می‌چینیم. برنج را روی نان‌ها ریخته و به سراغ گوشت مزه دار شده می‌رویم.

4

گوشت مزه دار شده را به برنج اضافه می‌کنیم. در ته چین گرمساری نیازی به پخت اولیه گوشت نیست و به همان شکل خام آن را داخل برنج می‌ریزیم. ادویه‌های لازم و زعفران را به پلو و گوشت اضافه می‌کنیم. در نهایت یک لایه دیگر برنج روی گوشت می‌ریزیم.

5

شعله گاز را روی حرارت متوسط قرار داده و پس از ایجاد بخار، شعله را کمتر می‌کنیم. 3 ساعت دیگر ته چین گرمساری ما آماده می‌شود و ما در این فاصله می‌توانیم کشمش‌های روی ته چین را در کره تفت دهیم. اگر مایل هستید این غذا را به صورت فینگرفود سرو کنید، می‌توانید از قالب‌های گرد کوچک استفاده کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 271
نیاز روزانه
چربی کل 16.1g25%

چربی اشباع 4.6g23%
کلسترول 31mg11%
سدیم 51mg3%
پتاسیم 824mg24%
کربوهیدرات کل 30g10%

فیبر 9.4g38%
قند 6.8g
پروتئین 14.6g30%

ویتامین آ 0%
ویتامین سی 2%
کلسیوم 4%
آهن 48%
ویتامین ای 18%
تیامین 109%
نیاسین 115%
ویتامین ب6 143%
ویتامین ب12 42%
فسفر 111%
منیزیم 109%
زینک 53%
مس 44%
منگنز 44%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.