تنظیمات پرینت:

طرز تهیه حلیم بادمجان، بهترین خوراک بادمجان و عدس

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز3 ساعت 30 دقیقه

حلیم بادمجان یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که دوست دارید آن را بچشید. این غذا واقعا خوشمزه است و می تواند انتخابی عالی برای مجالس شما باشد. ماده اصلی غذا بادمجان است. حلیم بادمجان در سراسر ایران دستور پخت متفاوتی دارد و بستگی به منطقه ای دارد که در آن تهیه می شود. حلیم بادمجان شباهت زیادی به حلیم گندم دارد.

طرز تهیه حلیم بادمجان

مواد لازم طرز تهیه حلیم بادمجان
 4 عدد بادمجان
 0,5 پیمانه عدس
 200 گرم گوشت گوسفند
 2 عدد پیاز
 0,5 پیمانه برنج
 2 حبه سیر
 2 قاشق غذاخوری کشک
 0,5 پیمانه گردو
 1 قاشق غذاخوری نعنا خشک
 نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
 روغن به مقدار لازم
1

گوشت را بشویید و تمیز کنید و در قابلمه بریزید. یکی از پیازها را پوست بگیرید و آن را به قطعات مکعبی کوچک خرد کنید. پیاز خرد شده را به گوشت بره اضافه کنید و قابلمه را روی شعله متوسط قرار دهید.

2

به مدت 5 دقیقه پیاز و گوشت را هم بزنید و سپس زردچوبه را به گوشت اضافه کنید. یکی از حبه های سیر را رنده کرده و قابلمه اضافه کنید. حالا 2 تا 3 پیمانه آب جوش به گوشت اضافه کنید و بگذارید 2 الی 3 ساعت بپزد. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید آب گوشت تبخیر شود.

3

در حالی که گوشت بره در حال پخت است، بادمجانها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آب اضافی آنها را بگیرید و بگذارید خشک شوند. بادمجان ها را از وسط نصف کرده و در سینی بچینید. مقداری نمک روی بادمجان ها بپاشید و بگذارید طعم تلخ آن از بین برود. این فرآیند تقریبا 30 دقیقه طول می کشد.

4

عدس ها را خیس کرده و آبکشی کنید. همانطور که میدانید، بهتر است حبوبات را از شب قبل خیس کنید تا خوب پخته شوند. عدس ها را در قابلمه ای بریزید و 2 تا 3 پیمانه آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید. ابتدا قابلمه را روی حرارت بالا بگذارید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید. وقتی عدس پخته شد، برنج را بشویید و به عدس اضافه کنید. صبر کنید تا برنج خوب پخته و له شود. سپس قابلمه را از روی شعله گاز بردارید و کنار بگذارید.

5

بادمجان ها را بشویید و آبکشی کنید تا نمک آنها شسته شود. آنها را کمی فشار دهید تا آب آنها گرفته شود. یک ماهیتابه بزرگ انتخاب کنید و آن را با روغن چرب کنید. سپس تابه را گرم کنید تا روغن داغ شود.

6

بادمجان ها را در ماهیتابه بریزید تا سرخ شوند. شعله باید کم باشه می توانید مقداری زردچوبه روی بادمجان های سرخ شده بپاشید. در حالی که یک طرف بادمجان کاملا سرخ شده است آنها را برگردانید. سپس آنها را در آبکش قرار دهید یا روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.

7

وقتی گوشت کاملاً پخت، آن را از قابلمه خارج کنید و در آبکش قرار دهید. آب گوشت باقی مانده باید یک پیمانه باشد. اجازه دهید گوشت خنک شود و سپس آن را تکه تکه کنید. دوباره گوشت رنده شده را با آب باقی مانده از آن را داخل قابلمه بریزید.

8

عدس و برنج و بادمجان ها را به گوشت اضافه کنید. مقداری زعفران دم کرده هم به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی شعله ملایم قرار دهید. اجازه دهید مواد برای 15 الی 20 دقیقه بپزند. وقتی آب محتویات بخار شد، محتویات را با استفاده از مخلوط کن یا همزن برقی مخلوط کنید.

9

در آخر 2 قاشق غذاخوری کشک را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. مقدار کمی پیاز داغ یا سیر داغ را برای تزیین کنار بگذارید. حلیم بادمجان خوشمزه شما آماده است. نوش جان!

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 80
نیاز روزانه
چربی کل 4.7g8%

چربی اشباع 0.95g5%
کلسترول 8mg3%
سدیم 33mg2%
پتاسیم 265mg8%
کربوهیدرات کل 7g3%

فیبر 3g12%
قند 3g
پروتئین 4g8%

ویتامین آ 1%
ویتامین سی 5%
کلسیوم 2%
آهن 7%
زینک 10%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.