تنظیمات پرینت:

طرز تهیه حلیم گندم نذری

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز4 ساعت

کلمه حلیم، در زبان عربی به معنای گوشت خرد شده است! از آنجایی که ماده اصلی حلیم، گندم است و با خواصی که دارد، این غذا می تواند مواد مغذی زیادی را برای بدن شما فراهم کند. فراموش نکنید که حلیم به اندازه کله پاچه در بین مردم ایران محبوبیت دارد. این یک غذای بسیار محبوب در خاورمیانه، آسیای مرکزی و شبه قاره هند است. نوع ایرانی این غذا با حلیم هایی که در کشورهای عربی سرو می شود متفاوت است.

طرز تهیه حلیم گندم نذری

مواد لازم طرز تهیه حلیم با بلغور گندم
 300 گرم گندم پوست کنده
 300 گرم گوشت گوسفند
 1 قاشق چایخوری نمک
 کره به مقدار لازم
 دارچین و شکر به مقدار دلخواه
طرز تهیه حلیم با بلغور گندم
1

بعد از شستن گندم ها باید 24 ساعت در مقداری آب گرم آنها را خیس کنید. گندم ها را از آب جدا کنید. برای پختن گندم از آب تازه استفاده کنید. ابتدا باید شعله گاز زیاد باشد تا آب شروع به جوشیدن کند. پس از آن شعله گاز را کم کرده و مقداری روغن اضافه کنید. فراموش نکنید که هر نیم ساعت یکبار گندم ها را هم بزنید. باید آنقدر پخته شوند که کاملا له شوند (حدود 4 ساعت). بعد از صافی استفاده کنید و تکه های باقی مانده از پوست گندم را جدا کنید.

2

یک پیاز را به چهار قسمت خرد کنید. قابلمه ای را انتخاب کنید و گوشت را به همراه پیازها داخل آن بریزید، دو لیوان آب را به آنها اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت پخته شود. مقداری دارچین به قابلمه اضافه کنید. وقتی گوشت پخت، آن را رنده کنید.

3

وقتی گندم کاملاً پخت، گوشت و نمک را به گندم اضافه کنید. درب قابمه را بگذرید و همچنین درب آن را با پارچه ای بپوشانید. حلیم را هر از چند گاهی هم بزنید چون ممکن است گوشت گوسفندی در آن بسوزد.

4

مقداری حلیم را در ظرفی بریزید و روی آن مقداری کنجد، خلال‌های بادام، غنچه گل محمدی خشک شده، شکر و دارچین تزیین کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 280
نیاز روزانه
چربی کل 6.45g10%

چربی اشباع 2.7g14%
کلسترول 54mg18%
سدیم 452mg19%
پتاسیم 398mg12%
کربوهیدرات کل 36.9g13%

فیبر 6.5g26%
قند 0.5g
پروتئین 21.3g43%

ویتامین آ 0%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 2%
آهن 23%
ویتامین ب6 22%
ویتامین ب12 92%
زینک 55%
مس 30%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.