تنظیمات پرینت:

طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی به همراه شهد مخصوص

مناسب برای8 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

خاگینه یکی از شیرینی های لاکچری و منحصر به فرد تبریز محسوب می شود. طعم بی نظیر خاگینه توانسته است نظر علاقه مندان زیادی را به خود جلب نماید. به همین ترتیب امروزه خاگینه مغزدار برای پذیرایی در مراسمات مجلل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با توجه به مقوی بودن این شیرینی، افراد می توانند آن را در وعده صبحانه نیز همراه با یک لیوان چای میل کنند. تخم مرغ و آرد از مواد اولیه مهم و کاربردی در پخت این شیرینی بشمار می روند. این در حالی است که با به کار بردن افزودنی های دیگر می توان لذیذترین خاگینه را تهیه نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه بهترین خاگینه مغزدار را شرح دهیم.

طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی به همراه شهد مخصوص

مواد لازم برای تهیه خاگینه مغزدار
 5 عدد تخم مرغ
 5 قاشق غذاخوری سرپر آرد
 5 قاشق غذاخوری ماست غلیظ
 1 قاشق چایخوری بکینگ پودر
 ½ پیمانه مغز گردو
 ½ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  قاشق چایخوری پودر دارچین
  قاشق چایخوری پودر گل محمدی
 1 نیشگون نمک
مواد لازم برای شهد:
 2 پیمانه شکر
 1 پیمانه آب
 ½ پیمانه گلاب
 2 عدد هل
 1 نیشگون وانیل
 زعفران دم کرده به مقدار لازم
طرز تهیه خاگینه مغزدار
1

برای درست کردن خاگینه مغزدار اول باید شهد آن را آماده کرده و کنار بگذاریم. از این رو یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و آن را روی حرارت قرار دهید. سپس آب و شکر را درون قابلمه ریخته و هم بزنید. زمان دهید تا دانه های شکر در آب به طور کامل حل شوند.

2

بعد از حل شدن کامل شکر در آب در حال جوش، گلاب، هل، زعفران دم کرده غلیظ و مقدار کمی وانیل را به مواد افزوده و به آرامی هم بزنید. پس از گذشت یک الی دو دقیقه جوشیدن، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید تا شهد از داغی بیفتد. هنگامی که شهد با محیط هم دما شد آن را در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.

3

سپس یک کاسه برداشته و تخم مرغ ها را درون آن بشکنید. به کمک هم زن دستی آن ها را هم بزنید تا زرده و سفیده با هم مخلوط شوند. اکنون ماست غلیظ، بکینگ پودر، نمک و زعفران دم کرده را به تخم مرغ ها افزوده و مخلوط نمایید.

4

در مرحله بعد آرد را الک کرده، کم کم درون کاسه بریزید و هم زمان هم بزنید تا مایه خاگینه کاملا یکدست و یکنواختی به دست آید.

5

سپس تابه نچسب حاوی روغن را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. بعد مایه خاگینه را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و یک قسمت از آن را درون تابه بریزید. درب تابه را گذاشته و زمان دهید تا مواد کاملا سفت شوند.

6

پودر دارچین، پودر گل محمدی و مغز گردو را روی سطح سفت شده پخش کرده و نیم دیگر مواد را روی آن بریزید. مجدد درب تابه را قرار دهید تا مواد سفت شوند. بعد از سفت شدن مواد، خاگینه را بچرخانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

7

حال شهد را از یخچال خارج کرده و درون تابه بریزید. اجازه دهید تا شهد همراه با خاگینه بجوشد و به خورد آن برود. سپس آن را روی توری قرار دهید تا شهد اضافی خارج شود.

8

اکنون می توانید خاگینه مغزدار را برش زده و درون ظرف پذیرایی بچینید.

نوش جان

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 166
نیاز روزانه
چربی کل 5.3g9%

چربی اشباع 1.1g6%
کلسترول 88mg30%
سدیم 88mg4%
پتاسیم 127mg4%
کربوهیدرات کل 26g9%

فیبر 0.5g2%
قند 21.4g
پروتئین 4.3g9%

ویتامین آ 6%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 6%
آهن 5%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.