تنظیمات پرینت:

طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی مجلسی و مقوی

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

اگر شانس امتحان غذاهای سنتی ایرانی را داشته باشید، خوش شانس هستید. هزاران غذای ایرانی وجود دارد که منشا آنها به بسیاری از نقاط ایران برمی گردد. در این مطلب قصد داریم یک خورش بسیار خاص از بادام به نام خورشت خلال را معرفی کنیم.

طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی مجلسی و مقوی

مواد لازم برای تهیه خورشت خلال
 600 گرم گوشت گوسفند
 500 گرم بادام
 700 گرم پیاز
 5 عدد لیمو عمانی
 1 قاشق چایخوری هل- (پودر شده)
 ½ قاشق چایخوری زنجبیل - (پودر شده)
 1 پیمانه گلاب- (برای خیساندن بادام ها)
 3 قاشق غذاخوری گلاب- (برای خود خورشت)
 4 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 3 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
 1 عدد چوب دارچین
 5 قاشق غذاخوری زرشک سیاه
 روغن مایع به مقدار لازم
 نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی
1

برای درست کردن خورشت خلال سنتی کرمانشاهی باید از گوشت و بادام زیادی استفاده کنید. ابتدا باید بادام‌ها را به همراه گلاب و نصف مقدار زعفران دم کرده خیس کنید.

2

گوشت شسته و تمیز شده را به شکل های مکعبی کوچک خرد کنید. اندازه آنها باید نصف بند انگشت باشد.

3

پیازها را بشویید و با دقت پوست بگیرید. پیاز را رنده کنید چون به طعم بهتر خورش کمک می کند. سپس پیازهای رنده شده را در تابه چرب شده کمی تفت دهید، مقداری زردچوبه به آنها اضافه کنید. دیگر آنها را تفت ندهید زیرا طعم پیازها تلخ می شود.

4

گوشت مکعبی را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. درست در لحظه ای که رنگ گوشت تغییر کرد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید. تفت دادن بوی خامی رب گوجه فرنگی را از بین می برد. فلفل و پودر زنجبیل را به گوشت سرخ شده اضافه کنید و خوب هم بزنید.

5

مقداری آب جوش به محتویات اضافه کنید و اجازه دهید گوشت خوب بپزد. وقتی گوشت پخته شد، بادام خیس شده را به خورش اضافه کنید و هم بزنید. در همین حین چوب دارچین را به خورشت خلال اضافه کنید و به سراغ لیموعمانی ها بروید. روی لیموهای خشک سوراخ های کوچکی ایجاد کنید و داخل خورش قرار دهید. حالا مقداری نمک به خورش اضافه کنید. قابلمه را روی شعله ملایم بگذارید و صبر کنید تا بپزد.

6

در 20 دقیقه باقیمانده از پخت خورش که فقط یک بند انگشت از آب آن باقی مانده است، هل پودر شده، گلاب و زعفران دم کرده را به خورش اضافه کنید. در این مرحله باید نمک خورشت خلال را نیز بررسی کنید، در صورت نیاز مقداری نمک اضافه کنید.

7

زرشک را با روغن جامد یا کره تفت دهید و در 10 دقیقه آخر پخت خورشت خلال به آن اضافه کنید. خورش فوق العاده خوشمزه شما آماده سرو است. این خورش ایرانی را می توانید با چلو زعفرانی یا کته سرو کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 218
نیاز روزانه
چربی کل 17.5g27%

چربی اشباع 3.8g19%
کلسترول 53mg18%
سدیم 115mg5%
پتاسیم 310mg9%
کربوهیدرات کل 8.9g3%

فیبر 3.4g14%
قند 2.6g
پروتئین 8.6g18%

ویتامین آ 2%
ویتامین سی 9%
کلسیوم 11%
آهن 11%
ویتامین ای 39%
مس 28%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.