تنظیمات پرینت:

طرز تهیه خورشت دال عدس ایرانی مقوی و سالم

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت

دال عدس یکی از سالم ترین غذاهای دنیاست. اگر گیاهخوار هستید و نگران سلامتی خود هستید و علاقه مند به رژیم غذایی خاصی می باشید، توصیه می کنیم این غذا را امتحان کنید. دال عدس نه تنها برای گیاهخواران مناسب است، بلکه برای همه، از زنان باردار، کودکان در حال رشد، سالمندان و هرکسی که می توانید تصور کنید بسیار مفید است!

طرز تهیه خورشت دال عدس ایرانی مقوی و سالم

مواد لازم طرز تهیه خورشت دال عدس
 2,5 پیمانه عدس قرمز (دال عدس)
 1 عدد سیب زمینی بزرگ خرد شده
 ¼ پیمانه تمرهندی
 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
 1 عدد پیاز کوچک خرد شده
 1 قاشق غذاخوری سیر خرد شده
 نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
طرز تهیه خورشت دال عدس
1

مانند سایر حبوبات، دال عدس نیز باید در آب خیس بخورد. بنابراین حدود 12 ساعت قبل از اینکه بخواهید این غذا را بپزید، عدس قرمز را در مقداری آب قرار دهید. بهتر است حداقل 3 بار آب آن را عوض کنید.

2

بعد از اینکه دال عدس را آبکشی کردید. سیب زمینی خرد شده، عدس قرمز و مقداری آب تازه را به یک قابلمه اضافه کنید. قابلمه را بگذارید روی شعله ملایم و صبر کنید تا بپزند.

تهیه سس
3

برای تهیه سس این غذا پیاز را خرد کرده و با مقداری روغن در قابلمه تفت دهید (کاملا نپزید). مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دهید و مواد را با هم ترکیب کنید. بعد از مدتی سیر را اضافه کرده و مواد را با هم سرخ کنید تا پخته شوند.

4

رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی رنده شده را اضافه کنید و توجه داشته باشید که باید حرارت متوسط باشد. وقتی همه مواد پخته شدند، مقداری نمک و فلفل قرمز اضافه کنید. در آخر برای اینکه سس طعم ترش و شیرینی پیدا کند، تمر هندی را اضافه کنید. بگذارید سس به مدت کوتاهی بپزد.

5

وقتی دال عدس و سیب زمینی پخته شدند، سس را به آنها اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. روی خورشت را با مقداری سبزیجات تازه و برش های لیمو به خوبی تزیین کنید. می توانید به طور جداگانه چند تکه سیب زمینی خرد شده را فقط برای تزیین بپزید.

6

اگر می خواهید مانند سایر خورشت ها، این غذا را با برنج سرو کنید، مقداری برنج آماده کنید و به همراه خورشت سرو کنید. اما بدون برنج می توان آن را مانند سوپ سرو کرد.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 218
نیاز روزانه
چربی کل 1.1g2%

چربی اشباع 0.2g1%
کلسترول -2mg-0%
سدیم 68mg3%
پتاسیم 538mg16%
کربوهیدرات کل 40.8g14%

فیبر 6.5g26%
قند 2g
پروتئین 12.8g26%

ویتامین آ 2%
ویتامین سی 13%
کلسیوم 3%
آهن 23%
ویتامین ب6 26%
زینک 24%
مس 77%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.