تنظیمات پرینت:

طرز تهیه خورش آلو مسما مجلسی با مرغ

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت 30 دقیقه

خورش آلو مسما که در گویش گیلانی به آن خورش شیرین قاتق هم میگویند یکی از غذاهای پرطرفدار در ایران است. این خورشت با مواد اولیه اصلی مرغ، رب انار و آلو خورشتی تهیه می شود. طرز تهیه خورش آلو مسما یکی از خورشت های اصیل و مجلسی ایرانی می باشد که ریشه آن به شمال کشور و خطه گیلان برمیگردد.

طرز تهیه خورش آلو مسما مجلسی با مرغ

مواد لازم طرز تهیه خورش آلو مسما
 4 تکه مرغ(سینه یا ران)
 8 عدد قیسی شسته شده
 8 عدد آلو خورشتی شسته شده
 4 قاشق غذاخوری رب انار
 2 عدد پیاز
 2 قاشق غذاخوری زرشک خیسانده شده
 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
 4 قاشق غذاخوری روغن مایع
 1,5 پیمانه آب جوش
 نمک، شکر، زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم
طرز تهیه خورش آلو مسما
1

در مرحله اول پخت خورشت آلو مسما، باید پیاز ها را ریز و نگینی خرد کنید. داخل قابلمه ای که داغ شده، روغن بریزید و پیاز ها را سرخ کنید تا زمانی که طلایی و خوشرنگ شوند. افزودن ادویه ها ( نمک، فلفل و زردچوبه) در این مرحله فراموش نشود.

2

حالا تکه های مرغ را به قابلمه اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا مرغ کاملا به ادویه ها آغشته شود. پس از 10 دقیقه رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و چند دقیقه ای تفت دهید. این کار برای از بین رفتن خامی رب و پخته شدن آن الزامی است. برای خوشرنگ تر شدن خورشت از 2 قاشق زعفران غلیظ دم شده نیز استفاده کنید.

3

نوبت به افزودن آلو ها، قیسی ها و زرشک ها رسیده است. پس از اینکه این مواد شسته شدند، به مدت 15 دقیقه درون آب ولرم استراحت دهید تا آب وارد بافت آنها شود. سپس آبکش کرده و به همراه رب انار به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید.

4

داخل قابلمه خورشت آلو مسما تا جایی که روی مرغ ها را بپوشاند، آب جوش بریزید. در قابلمه را بگذارید تا مرغ ها در اثر حرارت ملایم کاملا مغز پخت شوند و طعم مواد به خورد یکدیگر بروند. این کار در حدود 1 الی 2 ساعت زمان نیاز خواهد داشت.

5

پس از گذشت این زمان باید خورشت آلو مسما غلیظ شده باشد و آب آن باید به اندازه 1 لیوان باشد. زمانی که خورشت به این حالت رسید، نمک و شکر را نیز اضافه کنید. طعم و مزه آن را تست کنید و در صورت نیاز به آن ترشی یا شیرینی اضافه کنید.

ارزش غذایی

در هر پرس 550 گرمی

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 775
نیاز روزانه
چربی کل 37.3g58%

چربی اشباع 8.5g43%
کلسترول 328mg110%
سدیم 415mg18%
پتاسیم 1454mg42%
کربوهیدرات کل 45.6g16%

فیبر 5.6g23%
قند 27.7g
پروتئین 64.8g130%

ویتامین آ 86%
ویتامین سی 46%
کلسیوم 9%
آهن 27%
ویتامین کا 47%
ویتامین ب6 101%
زینک 72%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.