تنظیمات پرینت:

طرز تهیه خورش بامیه اصیل جنوبی خوشمزه و مجلسی با گوشت و مرغ

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز3 ساعت

در این مطلب قرار است طرز تهیه خورش بامیه را با هم مرور کنیم. این غذا یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف ایرانی است. با این که این غذا اصالتی جنوبی دارد ولی به خاطر طعم فوق العاده اش در تمام کشور طبخ می شود. یکی از دلایل پرطرفدار بودن این خورش خواص بی نظیر بامیه است. معروف ترین غذایی که با بامیه تهیه می شود همین خورش بامیه است. البته شاید برایتان جالب باشد که خورشت بامیه یک دستور پخت عربی نیز دارد که در آن از ادویه های تند مانند انواع فلفل استفاده می شود ولی دستور پخت خورشت بامیه جنوبی ما به صورتی است که می توان گفت برای تمام ذائقه ها مناسب است. با جاست ایت همراه باشید.

طرز تهیه خورش بامیه اصیل جنوبی خوشمزه و مجلسی با گوشت و مرغ

مواد لازم طرز تهیه خورش بامیه
 500 گرم گوشت خورشتی
 400 گرم بامیه تازه
 2 عدد پیاز بزرگ
 3 حبه سیر
 4 عدد گوجه فرنگی
 روغن مایع به اندازه کافی
 2 قاشق غذاخوری آب لیمو ترش
 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
 نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
1

در ابتدای کار سیر و پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم ( البته می توانید سیر ها را رنده کنید ) ، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایع داخل آن می ریزیم.

2

پس از داغ شدن روغن مخلوط سیر و پیاز مرحله ی اول را به قابلمه اضافه می کنیم.. پس از کمی تفت دادن سیر و پیاز، مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و مجددا مخلوط سیر و پیاز را تفت می دهیم تا به اندازه ی لازم نرم و با زردچوبه یکدست شوند.

3

گوشت خورشتی را به خوبی می شوییم و پس از خرد کردن به صورت قیمه ای به مخلوط سیر و پیاز اضافه می کنیم. تا زمان تغییر رنگ و سرخ شدن آن تفت دادن گوشت خورشتی را ادامه می دهیم.

4

در این مرحله گوجه ها را رنده و به همراه رب گوجه فرنگی به خورش اضافه می کنیم. تفت دادن مواد داخل قابلمه را ادامه می دهیم تا مواد به خوبس مخلوط و یکدست شوند و رب گوجه فرنگی نیز کمی سرخ شود سپس چند لیوان آب جوش به مواد اضافه می کنیم.

5

بعد از اضافه کردن آب جوش درب قابلمه را گذاشته و حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم. بهتر است گوشت به آرامی بپزد و شیره آن خارج شود.

6

در همین حین که گوشتمان در حال پختن است باید بامیه ها را آماده کنیم. به همین منظور دم بامیه ها را با دقت جدا می کنیم. برای انجام این کار باید دقت بخرح داد تا به بافت بامیه ها آسیب نرسد.
زیرا اگر بافت بامیه ها باز شود ظاهر خورش به اندازه ای که باید خوب نمی شود.

7

پس از اینکه بامیه ها را تمیز کردیم یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. بعد از اینکه روغن داغ شد بامیه ها را داخل روغن تفت می دهیم تا کمی رنگشان تغییر کند. با بیش از حد سرخ کردن بامیه ها بسیاری از خواص آن را از دست می رود. پس از پختن کامل گوشت خورشت بامیه ها را به خورش اضافه می کنیم.

8

حالا آبلیمو را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. پس از اینکه بامیه ها پختند خورش آماده است ولی اگر آب خورش زیاد بود کمی صبر کنید تا خورش غلیظ تر شود سپس آنرا به همراه برنج سرو کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 170
نیاز روزانه
چربی کل 11.96g19%
کلسترول 30.72mg11%
کربوهیدرات کل 6.75g3%

فیبر 2.89g12%
قند 3.66g
پروتئین 10.48g21%

ویتامین سی 19.01%
کلسیوم 82.72%
آهن 1.26%
ویتامین ب6 0.24%
فسفر 88.31%
منیزیم 44.98%
زینک 2.71%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.