تنظیمات پرینت:

طرز تهیه خورش به و آلو ایرانی با طعم بینظیر

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

در میان تمام خورش های میوه‌ای که در ایران داریم، خورش به آلو پرطرفدارترین غذا بین آنهاست. خورش به آلو ایرانی به اصطلاح خورش به، همیشه ما را به یاد شام های خانوادگی در روزهای سرد پاییز می اندازد. تجربه خورش به با طعم خوشمزه آن، فراموش نشدنی است.

طرز تهیه خورش به و آلو ایرانی با طعم بینظیر

مواد لازم تهیه خورش به و آلو
 2 عدد به بزرگ
 1 عدد پیاز بزرگ
 500 گرم گوشت بره
 1 قاشق غذاخوری زردچوبه
 ½ قاشق چایخوری پودر هل و دارچین(اختیاری)
 10 عدد آلو بخارا خیس خورده
 100 گرم لپه(اختیاری)
 2 قاشق غذاخوری آبلیمو
 2 قاشق غذاخوری شکر
 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 نمک و فلفل به میزان لازم
 روغن به میزان لازم
طرز تهیه خورش به و آلو
1

برای تهیه‌ی به، از یک چاقوی تیز استفاده کنید و آن ها را به چهار قسمت تقسیم کنید. دانه ها و قسمت سفید و سفت وسط به را با قاشق بیرون بیاورید. (از نگه داشتن دانه ها غافل نشوید، همانطور که قبلاً اشاره کردم آنها داروی گلودرد و سرفه هستند و در پاییز مفید خواهند بود.)

2

به را با دقت به ضخامت تقریبی 1 سانتی متر برش دهید (هر برشی که نازک تر باشد ممکن است در حین پختن بافت خود را از دست بدهد). می توانید کمی آبلیمو را روی برش های به بفشارید، زیرا از تغییر رنگ آنها جلوگیری می کند.

3

در یک تابه بزرگ مقداری روغن نباتی گرم کنید و پیاز خرد شده را تفت دهید. برای یک خورش خوشمزه تر، مهم است که پیازها را خیلی خوب تفت دهید تا شروع به تغییر رنگ کنند. گوشت و زردچوبه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. سعی کنید گوشت از همه طرف سرخ شود.

4

اگر تصمیم دارید لپه را به خورش به اضافه کنید، الان زمان مناسبی است. فقط 2 ساعت قبل آنها را بشویید و خیس کنید. همچنین می توانید نصف قاشق چایخوری پودر هل و یک چوب دارچین و آلوهای خشک را اضافه کنید تا طعم و عطر خورشت به بیشتر شود. مقداری آب جوش به اندازه ای که روی گوشت را بگیرد اضافه کنید و حرارت را کم کنید و بگذارید 45 دقیقه یا تا زمانی که گوشت کاملا بپزد بجوشد.

5

در همین حال، ورقه های به را در یک تابه متفاوت روی حرارت متوسط تفت دهید تا طلایی شوند. مراقب باشید که ورقه های به خیلی سریع می سوزند. وقتی گوشت کاملا پخته و نرم شد، به های تفت داده شده را به قابلمه اضافه کنید. آبلیمو و شکری که اضافه کرده‌اید به ایجاد طعم شیرین و ترش مورد نیاز خورشت کمک می کند.

6

در ادامه نمک و فلفل را بپاشید و 10 دقیقه دیگر خورشت به را بجوشانید. زعفران آخرین ماده ای است که به آن اضافه می شود تا طعم، رنگ و عطر بیشتری به خورش ببخشد. روی حرارت ملایم و به مدت 15 دقیقه دیگر بپزید.

7

سرو خورش به، مانند هر خورش ایرانی دیگری، همراه با برنج ایرانی و سبزی خردن است.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 121
نیاز روزانه
چربی کل 5.4g9%

چربی اشباع 1g5%
کلسترول 79mg27%
سدیم 181mg8%
پتاسیم 225mg7%
کربوهیدرات کل 12.9g5%

فیبر 1g4%
قند 8.1g
پروتئین 6g12%

ویتامین آ 5%
ویتامین سی 24%
کلسیوم 1%
آهن 78%
ویتامین ب12 70%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.