تنظیمات پرینت:

طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز4 ساعت 30 دقیقه

در شهرهای مرکزی ایران در طبخ فسنجان بیشتر از گوشت قرمز یا گوشت چرخ کرده به صورت قل قلی استفاده می‌ شود. در ادامه با طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ همراه ما باشید.
خورش فسنجان یکی از خورشت‌های ایرانی اصیل است. در پخت این غذا معمولا از مغز گردو، رب انار بنا به سلیقه ترش یا شیرین و قطعات گوشت مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود و در کنار پلو سرو می شود. فسنجان خوراک سنتی گیلکی است و در اکثر مناطق ایران درست می‌شود.
بجز مغز گردو که جز مواد اصلی فسنجان است، سایر مواد به سلیقه آشپز یا ذائقه افراد انتخاب می شود. برای مثال در شهرهای شمالی کشور و به خصوص در گیلان از گوشت پرندگان شکار شده مانند اردک در طبخ فسنجان استفاده می‌شود.

دستورپخت خورش فسنجان شمالی مجلسی و جا افتاده

 4 تکه سینه یا ران مرغ
 1 عدد پیاز بزرگ
 300 گرم مغز گردو
 4 قاشق غذاخوری رب انار
 2 قاشق غذاخوری شکر
 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 روغن مایع به اندازه کافی
 نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به انداز کافی
1

ابتدا باید برای تهیه خورش فسنجان مرغ ها را آماده کنید، برای این کار مرغ ها را تمیز کرده و به خوبی بشویید. پس از خشک کردن مرغ ها کمی نمک، فلفل سیاه روی آن ها بپاشید. یک تابه گود انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا روغن داغ شود.

2

پس از اینکه روغن به اندازه ی کافی داغ شد مرغ ها را داخل تابه بچینید و اجازه دهید با حرارت ملایم سرخ شوند. پس از سرخ شدن یک سمت مرغ ها، آنها را بر گردانید تا سمت دیگرانشان نیز به اندازه سرخ شود. پس از سرخ شدن کامل، مرغ ها را از روغن خارج کنید و کنار بگذارید.

3

حالا پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد کنید. یک قابلمه روی گاز قرار داده و مقداری روغن مایع داخلش بریزید. پس از داغ شدن روغن، پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز نرم شود. در ادامه مقدار از زردچوبه را به پیازهای داخل قابلمه اضافه کرده و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

4

در این مرحله مغز گردو را آسیاب و به قابلمه اضافه کنید. مخلوط پیاز و مغز گردو را حدود 5 دقیقه دیگر تفت بدهید و بعد رب انار را اضافه کنید.

5

بعد از اضافه کردن رب انار را نیز برای 5 دقیقه دیگر به همراه مواد تفت دهید تا رب انار هم سرخ شود.

6

اکنون مرغ هایی که در مرحله اول سرخ کرده بودید را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. مواد را کمی تفت داده سپس چند لیوان آب جوش به آن ها اضافه کنید. حرارت زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید تا خورش به آرامی جا بیفتد.

7

برای اینکه خورش به خوبی لعاب بیندازد حداقل باید ۳ ساعت روی حرارت بسیار ملایم بپزد. در انتهای پخت خورشت مثلا در نیم ساعت آخر، شکر را نیز بهمراه زعفران دم کرده اضافه کنید و پس از پخت کامل خورش آنرا به همراه برنج سرو کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 264
نیاز روزانه
چربی کل 21.72g34%
کلسترول 17.60mg6%
کربوهیدرات کل 7.66g3%

فیبر 2.07g9%
قند 4.52g
پروتئین 12.67g26%

کلسیوم 21.85%
آهن 1.36%
ویتامین ب6 0.24%
زینک 1.32%
مس 0.38%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.