تنظیمات پرینت:

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و خوشمزه مثل نذری با مرغ و گوشت

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز3 ساعت 30 دقیقه

خورش قیمه به عنوان یکی از محبوب ترین غذاها در میان ایرانیان درصد بالایی از غذاهای نذری و خیخواهانه را هم گرفته است. این غذا با مواد و دستورهای مختلف قابل پخت است از جمله آن ها می توان به قیمه بادمجان، قیمه نثار و قیمه سیب زمینی اشاره کرد.

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و خوشمزه مثل نذری با مرغ و گوشت

 250 گرم لپه
 400 گرم گوشت خورشتی
 2 عدد پیاز متوسط
 4 عدد لیمو عمانی
 2 عدد سیب زمینی درشت
 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 3 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
 روغن مایع به اندازه کافی
 نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
1

برای پخت خورش قیمه مجلسی باگر از لپه تازه استفاده می کنید لازم است حدود ۲ ساعت قبل از شروع لپه ها را در یک کاسه آب خیسانده و هر 30 دقیقه یک بار آب آن را عوض کنید و همچنین برای اینکه بوی بد لپه از آن گرفته شود بهتر است لپه ها را داخل یک قابلمه آب ریخته و بعد از مقداری جوش خوردن کف روی آن را گرفته و آبکش کنید.

2

در ابتدای کار پیازها را به صورت ریز خرد کنید. یک قابلمه ی مناسب برداشته و روی حرارت قرار دهید و به اندازه ی مورد نیاز روغن داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به آن افزوده و به خوبی و تفت دهید تا پیاز نرم شود سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را تا یکدست شدن پیاز و زردچوبه ادامه دهید.

3

در حین تفت خوردن مواد داخل قابلمه گوشت تهیه شده را شستشو و به صورت قیمه ای خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن لپه هایی که قبلا خیسانده و جوش خورده بودند را نیز اضافه کنید و با دیگر مواد تفت دهید. در این مرحله تفت دادن مواد را تا زمان سرخ شد کامل لپه و گوشت باید ادامه دهید.

4

بعد از این که رنگ گوشت تغییر کرد رب گوجه فرنگی را همراه با مقداری فلفل سیاه قابلمه اضافه کنید و باز تفت دهید تا زمانی که رب نیز سرخ شود. تفت دادن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه باعث می شود بوی خامی آن گرفته شود به رنگ بهتری گرفتن خورش نیز کمک می کند.

5

در این مرحله چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را روی حالت ملایم قرار دهید تا گوشت و لپه به طور کامل بپزند.

6

لیمو عمانی ها را توسط یک چنگال سوراخ کرده و به مدت 1 ساعت در یک لیوان آب قرار دهید. این کار تلخی لیمو عمانی را گرفته و طعم خورش را تلخ نمی کند. یا می توانید با نصف کردن و جدا کردن هسته ی لیموعمانی ها تلخی آن ها را بگیرید. پس از اینکه گوشت و لپه در آب به طور کامل پخت، لیمو عمانی ها را به خورش اضافه کنید. در این مرحله می توانید مقداری نمک و فلفل سیاه نیز به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

7

از این جا به بعد تنها لازم است خورش را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد. پس از اینکه دیدید خورش تقریبا آماده شده است زمان مناسبی است تا زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.همچنین در این مرحله می توانید کمی دارچین نیز به آن اضافه کنید. دارچین باعث می شود طعم خورش شبیه به طعم خورش قیمه های نذری شود.

8

پس از اضافه کردن زعفران خورش را بچشید و اگر دیدید لازم است به آن مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

9

در آخر باید سیب زمینی را آماده کنید. برای این کار سیب زمینی ها را به صورت خلالی یکدست خرد کرده و با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی روی سیب زمینی ها گرفته شود. سیب زمینی ها را پس از آبکشی با یک دستمال تمیز خشک کنید. یک تابه مناسب روی گاز گذاشته و مقداری روغن داخلش بریزید. اجازه دهید روغن داخل تابه به حد کافی داغ شود سپس سیب زمینی ها را درون آن سرخ کنید.

10

پس از سرخ شدن سیب زمینی ها آنها را کنار بگذارید تا خورش نیز کاملا آماده شود. پس از اینکه خورش به خوبی و باب طبع شما جا افتاد آنرا در ظرف خورشت خوری بکشید و با استفاده از سیب زمینی های سرخ شده تزیین کنید. در انتها خورش قیمه خوشمزه ای که پختید را با برنج سرو کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 185
نیاز روزانه
چربی کل 11.47g18%
کلسترول 15.39mg6%
کربوهیدرات کل 13.44g5%

فیبر 3.32g14%
قند 1.46g
پروتئین 7.30g15%

کلسیوم 13.91%
آهن 1.09%
ویتامین ب6 0.11%
منیزیم 22.55%
زینک 1.18%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.