تنظیمات پرینت:

طرز تهیه دسر سارای تاتلیسی ترکیه ای

مناسب برای8 نفرزمان مورد نیاز4 ساعت

دسر سارای تاتلیسی ترکیه ای گرچه ریشه و اساس ترکیه ای دارد اما امروزه در منوی بهترین رستوران های دنیا قرار داده شده است. سارای در زبان ترکی به معنی قصر و تاتلی هم به معنی شیرینی است. این دسر گرچه در ظاهر پیچیده و دشوار به نظر می آید، اما با یکبار امتحان متوجه خواهید شد به سرعت و آسانی آماده می شود.

طرز تهیه دسر سارای تاتلیسی ترکیه ای

مواد لازم طرز تهیه دسر سارای تاتلیسی
 3 پیمانه آرد سفید
 3 پیمانه شیر
 150 گرم کره ذوب شده
 1 پیمانه نشاسته گندم( یا ذرت)
 1 نیشگون وانیل
 پودر پسته، خلال بادام( یا فندق) به مقدار لازم
 مغزیجات خرد شده دلخواه به مقدار لازم
طرز تهیه دسر سارای تاتلیسی
1

برای تهیه دسر سارای تاتلیسی ترکیه ای به روش اصلی، باید ابتدا شیر، آرد و نشاسته را داخل قابلمه ای بریزید و با همزن دستی مخلوط کنید تا هیچ گلوله آرد و نشاسته نمانده باشد. سپس روی حرارت ملایم قرار دهید و به طور مداوم مخلوط کنید تا ته نشین نشود. این کار را تا زمانی ادامه دهید تا مایعی غلیظ به دست آید و خامی آرد و نشاسته از آنها گرفته شود.

2

به محض غلیظ شدن مایع، کره و وانیل را هم اضافه کنید. سپس شعله را خاموش کنید ولی همچنان به هم زدن ادامه دهید تا ترکیبی یکدست تشکیل شود.

3

مواد غلیظ شده دسر سارای تاتلیسی ترکیه ای را داخل قالب یا لیوان های مورد نظر ریخته و به مدت 3 ساعت در یخچال نگهداری کنید. تا زمانی که دسر ها کاملا سفت نشده اند از یخچال خارج نکنید.

4

سپس قالب را برعکس کرده و مواد دسر را از آن خارج کنید. ارتفاع این دسر باید 3 الی 4 سانتی متر باشد. دور تا دور دسر را درون مغزیجات خرد شده دلخواه بغلطانید. روی شیرینی را نیز می توانید با گاناش( ترکیبی از خامه صبحانه و شکلات تخته ای) تزیین کنید. سپس روی گاناش پودر پسته، خلال بادام یا فندق ریخته و دیزاین کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 239
نیاز روزانه
چربی کل 11g17%

چربی اشباع 6.6g33%
کلسترول 29mg10%
سدیم 93mg4%
پتاسیم 133mg4%
کربوهیدرات کل 29.5g10%

فیبر 1.7g7%
قند 2.8g
پروتئین 5.7g12%

ویتامین آ 15%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 7%
آهن 9%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.