تنظیمات پرینت:

طرز تهیه دلمه بادمجان یا بادمجان شکم پر

مناسب برای5 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت

اگر طرفدار غذاهای با طعم جالب و غافلگیر کننده هستید، بادمجان شکم پر بهترین انتخاب برای شماست. دلمه در اصل یک کلمه ترکی است که به معنای پر شدن می باشد. میتوان با برگ انگور، برگ کلم، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی یا کدو سبز انواع مختلفی از دلمه را درست کرد.

طرز تهیه بادمجان شکم پر یا دلمه بادمجان

مواد لازم طرز تهیه دلمه بادمجان
 ½ پیمانه برنج
 ½ پیمانه لوبیا خیس خورده
 5 عدد بادمجان
 300 گرم گوشت چرخ کرده
 500 گرم سبزی(نعنا، پیازچه، ریحان، شوید، جعفری، گشنیز، ترخون)
 ادویه به اندازه ی دلخواه(نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، آبلیمو)
 4 عدد پیاز
 2 قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی
 4 عدد گوجه فرنگی
 3 پیمانه آب
 روغن به مقدار لازم
طرز تهیه دلمه بادمجان
1

برای تهیه دلمه بادمجان (بادمجان شکم پر) لوبیاها را از شب قبل خیس کنید، سعی کنید هر دو یا سه ساعت یکبار آب آن را عوض کنید. لوبیاها را در مقداری آب جوش بریزید تا پخته شوند. برنج را حدود 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نیم پز شود. سپس با استفاده از صافی برنج را از آب جدا کنید.

2

بادمجان ها را از طول برش دهید. تقریباً 2 سانتی متر بالای بادمجان ها باید برداشته شود. داخل بادمجان ها را خالی کنید، مقداری از بافت بادمجان را بردارید و کنار بگذارید. تمام دانه های موجود داخل بادمجان را خارج کرده و مقداری نمک روی بادمجان ها بپاشید و به مدت 30 دقیقه یا یک ساعت در آبکش بگذارید.

3

این کار تلخی آنها را از بین می برد و طعم بهتری به دلمه بادمجان می دهد. (بادمجان هایی که برای دلمه استفاده می شود معمولاً بدون پوست هستند. اما می توان پوست آنها را جدا نکرد.)

4

دو عدد از پیازها را پوست گرفته و خرد کنید. مقداری روغن به تابه اضافه کنید و پیازها را تفت دهید تا طلایی به نظر برسند. گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید و کمی زردچوبه و نمک و فلفل اضافه کنید. دو قاشق از سس گوجه فرنگی را کمی بعد اضافه کنید و با بقیه مواد تفت دهید و سپس آب را به تابه اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا مواد پخته شوند.

5

سبزیجات دلمه بادمجان را بشویید و خرد کنید. سپس آنها را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید و کمی بیشتر تفت دهید. لوبیا و برنج نیم پز را نیز به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. مواد برای پر کردن بادمجان ها آماده است.

6

پر کردن بادمجان ها:

بادمجان ها را با ترکیب بالا پر کنید. بادمجان ها را می توان قبل از پر شدن سرخ کرد، اما لازم نیست، به خصوص اگر از بادمجان های بدون پوست استفاده می کنید.

7

تهیه سس دلمه بادمجان:

دو پیاز باقیمانده را خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و کمی حرارت دهید سپس پیازهای خرد شده را اضافه کنید. گوجه فرنگی ها را برش دهید و به قابلمه اضافه کنید. بافت خارج شده از داخل بادمجان ها را به قابلمه اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین اضافه کنید. مواد را کمی تفت دهید سپس کمی لیموترش و سس گوجه فرنگی نیز اضافه کرد.

8

صبر کنید تا آب بجوشد سپس بادمجان ها را به صورت عمودی در قابلمه قرار دهید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید دلمه ها بپزند. می‌توانید هر چند وقت یک‌بار درب آن را باز کنید و مقداری از سس دور تا دور دلمه‌ها را روی آن‌ها بریزید.

9

بعد از 1 ساعت دلمه بادمجان آماده سرو است.

ارزش غذایی

در هر پرس 500 گزمی

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 282
نیاز روزانه
چربی کل 10.9g17%

چربی اشباع 3.5g18%
کلسترول 29mg10%
سدیم 107mg5%
پتاسیم 1234mg36%
کربوهیدرات کل 36.6g13%

فیبر 15.2g61%
قند 16.5g
پروتئین 15g30%

ویتامین آ 157%
ویتامین سی 27%
کلسیوم 7%
آهن 20%
ویتامین کا 42%
نیاسین 50%
ویتامین ب6 63%
ویتامین ب12 40%
زینک 37%
مس 50%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.