تنظیمات پرینت:

طرز تهیه دلمه برگ مو به صورت مرحله به مرجله

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت

دلمه برگ مو، پرطرفدارترین نوع دلمه در ایران است. دلمه برگ مو با ترکیبی از طعم های عالی که دارد، می تواند به عنوان پیش غذا و حتی به عنوان غذای اصلی میل شود. در نقاط مختلف دنیا و حتی نقاط مختلف ایران می توان از انواع مواد برای تهیه دلمه استفاده کرد در نتیجه این غذا را می توان با هر سلیقه ای تهیه کرد. انواع دیگری از دلمه که می توان از آن نام برد، دلمه فلفل است.

طرز تهیه دلمه برگ مو به صورت مرحله به مرجله

مواد لازم طرز تهیه دلمه برگ مو
 40 عدد برگ انگور
 300 گرم گوشت چرخ کرده
 ½ پیمانه برنج
 5 قاشق غذاخوری سبزیجات خرد شده
 2 عدد پیاز
  پیمانه لوبیا سبز خرد شده
 25 گرم کره
 ½ پیمانه سرکه
 1,5 قاشق غذاخوری شکر
 نمک و فلفل به مقدار لازم
طرز تهیه دلمه برگ مو
1

بهتر است حدود 12 ساعت قبل از اینکه بخواهید دلمه برگ مو را بپزید، برنج را در مقداری آب بگذارید. برنج نرم شده (مانند برنج هایی که در سوشی استفاده می شود) دلمه را خوشمزه تر می کند.

2

پیازها را خرد کرده و با مقداری روغن و زردچوبه پیازهای خرد شده را تفت دهید. وقتی شروع به طلایی شدن کردند، گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید.

3

برنج و لوبیا سبز خرد شده را در دو ظرف مختلف بپزید. لوبیا سبز خرد شده را باید کاملا بپزید، از طرف دیگر برنج نباید کاملاً پخته شود، زیرا قرار است در حین مراحل پخت دلمه به طور کامل پخته می شود، بنابراین نیم پز بودن، برای برنج کافی است. سبزیجات خرد شده، نمک و فلفل را به پیازها اضافه کنید و مواد را هم بزنید و در ادامه برنج پخته شده و لوبیا سبز خرد شده را اضافه کنید. مواد را مخلوط کرده و شعله گاز را خاموش کنید.

4

دو روش برای پیچیدن برگ مو وجود دارد، یکی به شکل رول کردن برگ، دیگری به شکل مربعی دلمه برگ مو را آماده کنید. برای پیچیدن دلمه قسمت زیر را با دقت بخوانید:

5

یک برگ دارای 5 قسمت است، دو قسمت زیرین را به سمت بالا تا بزنید، سپس دو طرف چپ و راست را باید به سمت مرکز جمع کنید و در نهایت از بالای برگ شروع به پیچیدن آن کنید.

6

توجه داشته باشید که برای نرم شدن برگها باید حدود 3 دقیقه در آب جوش حرارت داده شوند. سعی کنید از برگ های بزرگتر استفاده کنید. یک برگ را در بشقاب از قسمت پشت برگ قرار دهید (اگر برگ ها کوچک هستند، برای هر دلمه از دو برگ استفاده کنید). یک قاشق از مواد پخته شده را اضافه کرده و بپیچید.

7

برای تکمیل مراحل پخت دلمه ها، کف یک قابلمه را با مقداری برگ انگور بپوشانید. این فرآیند اجازه نمی دهد دلمه ها بسوزند. دلمه ها را در قابلمه قرار دهید، برای اینکه دلمه ها طعم بهتری داشته باشند پیشنهاد می کنیم که از ترکیب زیر استفاده کنید.

8

مواد ذکر شده (1 پیمانه آب، 25 گرم کره، ½ پیمانه سرکه، 1 یا 2 قاشق غذاخوری شکر، مقداری نمک) را در قابلمه ای با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. پس از مدت کوتاهی، این ترکیب را به قابلمه حاوی برگ مو اضافه کنید.

9

اکنون قابلمه باید گرم شود تا دلمه برگ مو آماده شود اما در این مدت ممکن است بسته بندی دلمه ها در قابلمه باز شود. برای جلوگیری از این امر، یک بشقاب روی آن ها، به شکل وارونه قرار دهید و سپس درب قابلمه را بگذارید.

10

بعد از حدود 1 ساعت، دلمه برگ مو خوشمزه شما آماده است.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 113
نیاز روزانه
چربی کل 5.5g9%

چربی اشباع 2.1g11%
کلسترول 29mg10%
سدیم 169mg8%
پتاسیم 308mg9%
کربوهیدرات کل 9.8g4%

فیبر 3.5g15%
قند 3.3g
پروتئین 8.4g17%

ویتامین آ 100%
ویتامین سی 5%
کلسیوم 7%
آهن 13%
نیاسین 28%
ویتامین ب6 36%
ویتامین ب12 39%
منیزیم 23%
زینک 39%
مس 15%
منگنز 75%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.