تنظیمات پرینت:

طرز تهیه دمپختک سنتی به همراه یک سری نکته ی مهم

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت

آیا تا به حال نام غذای دمپختک را در بین غذاهای ایرانی شنیده اید؟ دمپختک یک غذای سنتی ایرانی است که به دلیل سادگی در طبخ با وجود عالی بودنش، در ایران بسیار محبوب است. اما امروزه دمپختک ایرانی مانند قبل پخته نمی شود.

طرز تهیه دمپختک سنتی به همراه یک سری نکته ی مهم

مواد لازم طرز تهیه دمپختک
 2 پیمانه برنج
 3 پیمانه باقلا پوست گرفته شده
 3 عدد پیاز
 60 گرم کره
 نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
طرز تهیه دمپختک سنتی
1

حدود 4 ساعت قبل از اینکه بخواهید دمپختک را بپزید، باقالاها را در مقداری آب بگذارید تا پخت آن راحت تر انجام شود. سپس باقالاها را آبکشی کرده و صبر کنید تا آب آنها کاملا خارج شود و خشک شوند.

2

پیازها را خرد کرده و از مقداری کره برای سرخ کردن آن استفاده کنید. به جای روغن از کره استفاده می شود، طعم منحصربفردی به غذا می دهد. وقتی تکه های پیاز طلایی شدند مقداری زردچوبه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید.

3

باقالاها را به پیاز اضافه کنید. آنها را برای مدت کوتاهی تفت دهید. یک پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید تا باقالاها بپزند (و آب داخل قابلمه تبخیر شود).

4

در تابه ای جداگانه برنج و 3 لیوان آب و مقداری کره بریزید. صبر کنید تا آب بجوشد و برنج بپزد. وقتی آب برنج تمام شد، برنج آماده مخلوط شدن با سایر مواد است، پس آنها را کاملاً مخلوط کنید.

5

برای تکمیل فرآیند پخت، باید مواد را در قابلمه دیگری بریزید، اما ابتدا مقداری روغن به قابلمه اضافه کنید و برای داشتن یک ته دیگ ترد و دوست داشتنی، کف قابلمه را با مقداری نان بپوشانید و بقیه مواد را اضافه کنید.

6

قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید و اجازه دهید دمپختک حدود 45 دقیقه بپزد.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 135
نیاز روزانه
چربی کل 9.7g15%

چربی اشباع 3.8g19%
کلسترول 12mg4%
سدیم 144mg6%
پتاسیم 409mg12%
کربوهیدرات کل 15.5g6%

فیبر 5.9g24%
قند 1.8g
پروتئین 3.7g8%

ویتامین آ 12%
ویتامین سی 5%
کلسیوم 4%
آهن 25%
ویتامین کا 21%
ویتامین ب6 71%
ویتامین ب12 0%
زینک 18%
مس 21%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.