تنظیمات پرینت:

طرز تهیه دمی عدس با گوشت قلقلی خوشمزه و مجلسی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت

دمی عدس با گوشت قلقلی از جمله غذاهای اصیل و قدیمی ایرانیان می باشد. این غذا به دلیل داشتن عدس، فواید بی نظیری بر روی سلامتی انسان می گذارد. این غذا فیبر بسیار بالایی دارد و تاثیر مستقیمی بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن و تناسب اندام دارد.

طرز تهیه دمی عدس با گوشت قلقلی خوشمزه و مجلسی

مواد لازم دمی عدس با گوشت قلقلی
 2 پیمانه برنج
 1 پیمانه عدس
 3 عدد پیاز
 250 گرم گوشت چرخ کرده
 2 حبه سیر
 روغن مایع به مقدار لازم
 ادویه های مخصوص پلو به مقدار لازم
 نمک، فلفل سیاه، زیره و زردچوبه: به مقدار لازم
طرز تهیه دمی عدس با گوشت قلقلی
1

برای تهیه دمی عدس با گوشت قلقلی اصیل و خوشمزه، باید عدس ها را از یک شب یا حداقل 2 الی 3 ساعت قبل بخیسانید.

2

پس از اینکه عدس ها را خیساندید، آنها را در قابلمه ای درون آب بجوشانید تا نرم و مغز پخت شوند. حالا می توانید عدس ها را آبکش کنید و کنار بگذارید تا خشک شوند.

3

در همین حین که عدس ها در حال پختن هستند، یکی از پیاز ها را ریز خرد کنید. آنها را درون قابلمه ای مناسب تفت دهید.

4

زمانی که پیاز های دمی عدس با گوشت قلقلی سرخ و کاراملی شدند، برنج ها را داخل همان قابلمه بریزید. قابلمه را تا جایی که یک بند انگشت روی مواد را بپوشاند، آب بریزید. عدس های پخته شده را هم به درون قابلمه بریزید. در قابلمه را باز بگذارید و اجازه دهید آب آن تبخیر شود.

5

زمانی که آب مواد دمی عدس با گوشت قلقلی کشیده شد، در قابلمه را به همراه دم کنی به مدت 45 دقیقه روی آن بگذارید. حرارت زیر قابلمه را کاهش دهید تا غذا به آرامی دم بکشد. بهتر است از شعله پخش کن برای زیر قابلمه استفاده کنید.

6

در این فاصله بیکار ننشینید و پیاز های باقی مانده را به همراه سیر رنده کنید. گوشت های چرخ کرده را به پیاز و سیر اضافه کنید و با دستکش خوب ورز دهید. ادویه ها را به مقدار لازم به مواد گوشتی اضافه کنید. سپس از آنها قلقلی های ریز و هم اندازه درست کنید و روی سینی بچینید.

7

برای اینکه بافت قلقلی ها منسجم شود، روی سینی را با سلفون بپوشانید و به مدت یک ربع درون یخچال بگذارید. پس از گذشت این زمان، گوشت های قلقلی را درون تابه سرخ کنید.

8

زمانی که برنج دم کشید، با کفگیر مواد دمی عدس را هم بزنید و روی دیس مناسب بریزید. گوشت های قلقلی را هم با دیزاین زیبایی دور دیس یا روی دمی عدس با گوشت قلقلی بچینید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 220
نیاز روزانه
چربی کل 5.3g9%

چربی اشباع 1.4g7%
کلسترول 20mg7%
سدیم 126mg6%
پتاسیم 179mg6%
کربوهیدرات کل 32.7g11%

فیبر 1.7g7%
قند 1.4g
پروتئین 9.5g19%

ویتامین آ 1%
ویتامین سی 11%
کلسیوم 2%
آهن 10%
ویتامین ب12 24%
زینک 27%
مس 14%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.