تنظیمات پرینت:

طرز تهیه دونات شکلاتی بدون تخم مرغ بسیار خوشمزه

مناسب برای8 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 40 دقیقه

دونات، یک شیرینی کلاسیک است که مدت‌هاست در برخی از قنادی‌ها طبخ می شود و تقریباً در تمام  دنیا از این شیرینی خوشمزه لذت می‌برند. این دستور دونات‌های شکلاتی با آرد سبوس دار و مخمر فوری تهیه می‌شود تا بدون نیاز به تخم مرغ، طعم خوبی داشته باشد. دونات‌ها در فر پخته می شوند و تراکم و بافت مناسبی دارند.

طرز تهیه دونات شکلاتی بدون تخم مرغ بسیار خوشمزه

مواد لارم طرز تهیه دونات
 250 گرم آرد گندم
 ½ قاشق چایخوری مخمر فوری
 ¼ پیمانه شکر
 ¾ پیمانه شیر
 3 قاشق غذاخوری کره یا روغن
 1 قاشق چایخوری پودر جوز هندی(اختیاری)
 1 قاشق چایخوری وانیل
مواد لازم تهیه سس شکلاتی
 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو
 3 قاشق غذاخوری پودر قند
 4 قاشق غذاخوری شیر(اختیاری)
 ¼ قاشق چایخوری وانیل
مواد لازم برای تاپینگ
 2 قاشق غذاخوری شکر یا پودر قند
 ½ قاشق چایخوری پودر دارچین
 2 قاشق غذاخوری کره ذوب شده
 2 قاشق غذاخوری پودر نارگیل
طرز تهیه دونات شکلاتی
1

ابتدا شیر را گرم کرده و در یک کاسه یا تابه بریزید. توجه داشته باشید که شیر باید گرم باشد و داغ نباشد. سپس شکر و خمیر مایه فوری را اضافه کنید، شکر و خمیر مایه را به خوبی با شیر مخلوط کنید.

2

سپس آرد، کره، وانیل و جوز هندی را اضافه کنید. ابتدا مواد را با آرد مخلوط کنید و سپس شروع به ورز دادن خمیر کنید.

3

ظرف را با درب یا حوله آشپزخانه بپوشانید و اجازه دهید به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت خمیر استراحت کنید. حجم خمیر دو برابر میشود دمای بالا برای خمیر مایه و تخمیر مساعدتر است.

درست کردن سس شکلاتی
4

پودر قند، پودر کاکائو، وانیل و شیر را در ظرفی بریزید. مواد را با یکدیگر خیلی خوب مخلوط کنید و کنار بگذارید. اگر سس شکلاتی خیلی غلیظ به نظر می رسد، می توانید 1 قاشق غذاخوری شیر اضافه کنید.

پخت دونات‌ها
5

سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. یا می توانید سینی را به خوبی با روغن یا کره چرب کنید.

6

یک بار دیگر خمیر را به آرامی ورز دهید. سپس مقداری آرد بپاشید و کل خمیر را روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید و سپس با وردنه آن را صاف کنید سعی کنید قطر خمیر 1 سانتی متر باشد. قالبی مناسب شکل دادن دونات را تهیه کنید و سپس روی خمیر فشار دهید. این کار را روی تمام سطح خمیری که صاف کرده‌اید فشار دهید. خمیر باقیمانده را جمع کنید و دوباره با وردنه صاف کنید. سپس با قالب همچنان برش دهید.

7

به آرامی پیراشکی را بردارید و روی سینی چرب شده قرار دهید. روی خمیرها را بپوشانید و به مدت 15 تا 20 دقیقه یا تا زمانی که حجم آنها دو برابر شود، اجازه دهید تا خمیر استراحت کنید.

8

قبل از پختن دونات، فر را با حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کنید. دونات‌ها را به مدت 15 تا 25 دقیقه داخل فر بپزید. صبر کنید تا طلایی شوند، آنها را از فر خارج کنید و روی توری سیمی قرار دهید، اجازه دهید دونات‌ها کمی خنک شوند.

تاپینگ
9

2 قاشق غذاخوری کره را ذوب کرده دونات ها را در کره ذوب شده قرار دهید. سپس آن طرفی که با کره پوشیده شده است را در مخلوط دارچین و شکر گذاشته و به آرامی روی مخلوط حرکت دهید تا شکر و دارچین به کره بچسبند. پیراشکی ها را بردارید و روی توری سیمی بگذارید به طوری که آن طرفی که شکر پاشیده شده به سمت بالا باشد.

10

حالا دونات را از طرفی که شکر روی آن قرار دارد در سس شکلاتی قرار دهید.

دونات شکلاتی شما آماده است.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 276
نیاز روزانه
چربی کل 10.3g16%

چربی اشباع 6.2g31%
کلسترول 26mg9%
سدیم 101mg5%
پتاسیم 152mg5%
کربوهیدرات کل 40.7g14%

فیبر 1.7g7%
قند 16g
پروتئین 5.4g11%

ویتامین آ 14%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 5%
آهن 11%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.