تنظیمات پرینت:

طرز تهیه رشته پلو با قیسی سنتی و خوشمزه

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت

غذاهای منطقه آذربایجان زبانزد خاص و عام می باشد. رشته پلو با قیسی سنتی نیز یکی از غذاهای اصیل و قدیمی آذری زبان ها می باشد که اغلب در فصول سرد سال پخته می شود. چراکه در این غذا از مواد مغذی و دارای طبع گرم استفاده شده است.

طرز تهیه رشته پلو با قیسی سنتی و خوشمزه

مواد لازم طرز تهیه رشته پلو با قیسی
 2 پیمانه برنج
 1 پیمانه رشته پلویی
 100 گرم قیسی
 100 گرم کره
 2 قاشق غذاخوری پیاز داغ
 300 گرم گوشت چرخ کرده
 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 100 گرم زردآلو
 1 قاشق چایخوری دارچین
 نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
 کنجد، گردو، بادام زمینی( برای تزیین )
 بادام هندی، کشمش و خلال پسته( برای تزیین )
طرز تهیه رشته پلو با قیسی سنتی
1

قدم اول برای شروع پخت رشته پلو با قیسی سنتی، خیساندن برنج است. برنج را در آب و نمک به مدت 3 ساعت قرار دهید. پس از گذشت این مدت قابلمه را پر از آب کرده و صبر کنید تا بجوشد. زمانی که آب درون قابلمه به جوش آمد، آب برنج را خالی کنید و آن را درون قابلمه بریزید. وقتی برنج ها کمی نیم پز شدند، رشته ها را نیز داخل قابلمه بریزید. وقتی چند جوش زد نوبت به آبکش کردن می رسد.

2

پیاز ها را خرد می کنیم و درون تابه ای متوسط تفت می دهیم. باید رنگ پیاز ها طلایی شوند. تا زمانی که پیاز ها طلایی شوند قیصی ها را در آب به مدت نیم ساعت بخیسانید.

3

در این مرحله از پخت رشته با قیسی سنتی، قیسی ها را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به ماهی تابه اضافه کنید و با کره تفت دهید. اجازه دهید قیسی ها کمی سرخ شوند و طعم و مزه مواد به خورد یکدیگر بروند. پس از سرخ شدن قیسی ها، کشمش ها را نیز اضافه کرده و کمی تفت می دهید.

4

قابلمه متوسطی بردارید. کف آن را روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر خود را بگذارید. ابتدا چند کفگیر از برنج ساده و سپس از مواد داخل تابه را روی آن بریزید. همین روال را ادامه دهید تا برنج و مواد تمام شوند.

5

قابلمه را روی شعله ملایم قرار دهید تا رشته پلو با قیسی سنتی دم بکشد. در مدتی که منتظر هستید برنج دم بکشد، گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده به شکل توپک دربیاورید و درون روغن سرخ کنید. در آخر زعفران رقیق شده را داخل تابه بریزید تا گوشت قلقلی ها عطر و رنگ خوبی بگیرند.

6

رشته پلو را در ظرف مورد نظر بکشید و با گوشت های قلقلی، کشمش، خلال پسته و پودر دارچین آن را تزیین و نوش جان کنید.

ارزش غذایی

در هر پرس 260 گرمی

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 696
نیاز روزانه
چربی کل 35g54%

چربی اشباع 15.6g78%
سدیم 377mg16%
پتاسیم 2408mg69%
کربوهیدرات کل 81g27%

فیبر 27.3g110%
قند 10.7g
پروتئین 37.9g76%

ویتامین آ 54%
ویتامین سی 3%
کلسیوم 21%
آهن 114%
ویتامین ب6 265%
ویتامین ب12 189%
زینک 68%
مس 81%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.