تنظیمات پرینت:

طرز تهیه زولبیا در خانه به روش بازاری

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز40 دقیقه

غذای سرخ شده ای است که با آرد، نشاسته ذرت، ماست، زعفران، گلاب و شربت درست می شود. پس از سرخ کردن، زولبیا را در شربت شکری با طعم زعفران و گلاب خیس می کنند. فرهنگ غذای ایرانیان حاوی بسیاری از شیرینی های خوشمزه مانند این زولبیا و بامیه است!

طرز تهیه زولبیا در خانه به روش بازاری

مواد لازم برای تهیه زولبیا
 1 پیمانه نشاسته گندم
 1 پیمانه ماست
 1 قاشق غذاخوری آرد سفید
 ½ قاشق غذاخوری بیکینگ پودر
 1 قاشق چایخوری زعفران دم کرده
 روغن به مقدار لازم
برای تهیه شربت
 2 پیمانه آب
 3 پیمانه شکر
 ¼ پیمانه گلاب
  قاشق چایخوری اسید سیتریک
 زعفران به مقدار لازم
طرز تهیه زولبیا
1

نشاسته گندم و ماست را در ظرفی بریزید و مخلوط کنید. وقتی کاملا مخلوط شدند آرد و بکینگ پودر را اضافه کنید. یک بار دیگر مواد را مخلوط کنید و در آخر زعفران دم کرده را اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید. ترکیب نهایی نه خیلی غلیظ باشد و نه خیلی رقیق. ظرف را حداقل به مدت یک ساعت با پلاستیک بپوشانید. پس از مدتی باید حباب های کوچکی روی مخلوط ایجاد شود.

2

قبل از سرخ کردن خمیر زولبیا، یک بار دیگر مواد را با هم مخلوط کنید. در ماهیتابه مقداری روغن را از قبل گرم کنید و وقتی روغن به اندازه کافی داغ شد (برای اینکه بررسی کنید به اندازه کافی داغ است، مقدار کمی از مواد مخلوط شده را اضافه کنید. اگر سریع پف کرد و حجم آن دو برابر شد یعنی روغن به اندازه کافی داغ شده است.)

روغن باید به اندازه ای باشد که مواد بتوانند در آن معلق شوند.

طرز تهیه زولبای و بامیه

3

مواد مخلوط شده را با استفاده از یک کیسه شیرینی یکبار مصرف یا یک قیف شیرینی پزی به روغن داغ اضافه کنید. هر شکل و طرح دلخواهی که مایل هستید به خمیر بدهید پیشنهاد میشود که دایره های کوچکی تشکیل دهید و یک شکل گرد ایجاد کنید. باید به خاطر داشته باشید که باید به سرعت خمیر زولبیا را به روغن اضافه کنید.

4

وقتی دو طرف زولبیا طلایی شد (ممکن است رنگ آن زیاد تغییر نکند. نگران نباشید)، شیرینی را از ماهیتابه خارج کرده و در مقداری شربت بریزید (شربت نباید سرد باشد). زولبیا را یکباره داخل شربت بریزید. زیرا شربت به شیرینی رنگ خوبی می دهد.

5

بعد از چند دقیقه آن را از شربت خارج کرده و زولبیا را روی صافی قرار دهید تا شربت اضافی آن خارج شود.

تهیه شربت
6

در ابتدا مقداری آب در قابلمه بریزید و صبر کنید تا آب به جوش آید. اسید سیتریک در هنگام جوشیدن آب باید اضافه شود. زمانی که مشاهده کردید که روی آب کف ایجاد شده و آب حباب دار شده، وقت آن است که باید شکر اضافه شود اما هم نزنید! کریستال های شکر باید به آرامی و به تدریج حل شوند (بنابراین شعله اجاق گاز نباید زیاد باشد). پس از شروع به جوش آمدن دوباره آب، گلاب و زعفران را اضافه کنید (شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا شربت بجوشد و کم کم غلیظ شود.)

7

زمان در اینجا واقعا مهم است. این فرآیند حدود 15 دقیقه طول می کشد، نه بیشتر و نه کمتر. همانطور که قبلا ذکر شد شعله اجاق گاز باید کم باشد. در غیر این صورت، کریستال های کوچک سفید شکر که شکرک نامیده می شود، ممکن است در شربت ظاهر شوند.

8

همانطور که می دانید، شربت باید غلیظ باشد، این بدان معنی است که باید چسبنده باشد. در غیر این صورت، زولبیا آنقدر که باید ترد نخواهد بود. اما مواظب باشید شربت زیاد غلیظ نشود زیرا شکرک ممکن است ظاهر شود.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 204
نیاز روزانه
چربی کل 7.3g12%

چربی اشباع 0.9g5%
کلسترول 16mg6%
سدیم 13mg1%
پتاسیم 153mg5%
کربوهیدرات کل 38.6g13%

فیبر 0g
قند 26.5g
پروتئین 2.8g6%

ویتامین آ 1%
ویتامین سی 1%
کلسیوم 6%
آهن 4%
منگنز 26%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.