تنظیمات پرینت:

طرز تهیه زیتون پرورده به روش سنتی گیلانی

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز3 ساعت

زیتون پرورده در سراسر کشور محبوبیت دارد و به نام استان گیلان نیز ثبت ملی شده است. این غذای محبوب همیشه من را به یاد خانه مادربزرگم می اندازد. او در باغ خود سبزیجات تازه با رایحه ای به یاد ماندنی از جمله نعنا و ارینگو آبی (که در زبان محلی به آن چوچاق می گویند) پرورش می داد. در گیلان از چوچاق برای تهیه زیتون پرورده استفاده می شود، اما چون چوچاق کمیاب است و در مناطق خاصی یافت می شود، معمولاً نعنا را جایگزین می کنند.

طرز تهیه زیتون پرورده به روش سنتی گیلانی

مواد لازم طرز تهیه زیتون پرورده
 300 گرم زیتون سبز
 ½ پیمانه گردو
 1 حبه سیر
 3 قاشق غذاخوری رب انار
  پیمانه آب انار تازه
  پیمانه دانه انار
 3 قاشق غذاخوری نعنا تازه خرد شده
 1 قاشق چایخوری پودر گلپر
 1 قاشق چایخوری نمک
طرز تهیه زیتون پرورده
1

درست کردن زیتون پرورده بسیار آسان و سریع است. ابتدا سس را درست می کنیم و سپس زیتون ها را به سس اضافه می کنیم.

2

در ابتدا باید گردوها را رنده کنید زیرا گردو یکی از مواد اصلی این دیپ است و اگر دوست دارید زیتون پرورده شما رنگ روشن تری داشته باشد می توانید گردو بیشتری اضافه کنید.

3

حبه های سیر را رنده کرده، نعنا را خرد کرده و همراه با رب انار به گردوها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. گیلکها (مردم گیلان) سیر و نعنا را با هم له می کنند تا طعم آنها با هم ترکیب شود، می توانید از این روش سنتی نیز استفاده کنید. در این قسمت می توانید 3 قاشق غذاخوری نعنا خشک را جایگزین نعنا تازه کنید.

4

آب انار را به گردوها اضافه کنید. استفاده از آب انار تازه و طبیعی در طعم بهتر این سس بسیار موثر است. ابتدا نصف آب انار را اضافه کنید و غلظت سس را اندازه بگیرید. سس نباید خیلی رقیق باشد بلکه باید مقداری چسبندگی داشته باشد. سپس به میزان لازم بقیه آب انار را اضافه کنید.

5

فقط باید پودر گلپر و نمک را به سس زیتون پرورده اضافه کنید.

6

حالا زیتون ها را به سس اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. اگر زیتون های شما دارای هسته می باشند، بهتر است زیتون ها را با پهنای چاقو برش دهید و هسته آنها را خارج کنید یا زیتون ها را به پوره تبدیل کنید. این کار باعث می شود زیتون پرورده طعم بسیار بهتری داشته باشد. مرحله آخر اضافه کردن دانه‌های انار به مخلوط است و می توانید کمی از دانه های انار را نگه دارید تا بعداً به عنوان تزیین استفاده کنید.

7

زیتون پرورده فوق العاده خوش طعمه و من همیشه به بهانه تست کردنش خیلی میخورم! اما بهتر است حداقل چند ساعت صبر کنید تا این مخلوط در یخچال بماند تا طعم‌های بی‌نظیر آن با هم ترکیب شود.

8

برای داشتن بهترین مجموعه از رنگ ها و طعم ها می توانید این غذای خوش طعم را با دانه های انار و گردوی خرد شده تزیین کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 138
نیاز روزانه
چربی کل 11.5g18%

چربی اشباع 1.3g7%
کلسترول 0mg
سدیم 1103mg46%
پتاسیم 154mg5%
کربوهیدرات کل 9.5g4%

فیبر 2.5g10%
قند 6.1g
پروتئین 1.75g4%

ویتامین آ 9%
ویتامین سی 2%
کلسیوم 4%
آهن 3%
مس 20%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.