تنظیمات پرینت:

طرز تهیه سبز شامی شمالی خوشمزه به روش ساده

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز40 دقیقه

شامی سبزی شمالی (یا به زبان محلی سبز شامی شمالی) یکی از معروف ترین و محبوب ترین غذاهای خطه شمال کشور می باشد. این غذا گرچه بیشتر در شمال کشور پخته می شود اما در سایر نواحی نیز با ایجاد کمی تغییرات آماده می شود. سبز شامی را در کنار برنج ایرانی یا دودی طبخ و سرو کنید.

طرز تهیه سبز شامی شمالی خوشمزه به روش ساده

مواد لازم طرز تهیه سبز شامی شمالی
 1 پیمانه سبزیجات معطر
 300 گرم گوشت چرخ کرده
 2 عدد تخم مرغ
 1 عدد پیاز
 1 عدد سیب زمینی
 8 عدد گوجه فرنگی گیلاسی
 6 عدد فلفل سبز یا قرمز
 2 حبه سیر
 نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم
 روغن مایع به مقدار لازم
 گلپر یا سماق(برای تزیین)
طرز تهیه سبز شامی شمالی
1

مرحله اول برای تهیه سبز شامی شمالی، پاک کردن و شستن سبزی ها است. سبزی ها را در آبکش بریزید یا روی دستمال نخی پهن کنید تا خشک شوند. پس از این کار، سبزیجات را روی تخته آشپزخانه در اندازه بسیار ریز خرد کنید.

2

سپس پیاز را با دندانه های ریز رنده کنید. آب اضافی آن را بگیرید. برای سیب زمینی و سیر نیز همین مراحل را انجام دهید. سیب زمینی، سیر و پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مقدار مناسبی از نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به این مواد اضافه کنید و خوب ورز دهید.

3

زمانی که سبزیجات که درصد زیادی از آب خود را از دست دادند به مواد درون کاسه اضافه کنید. تخم مرغ ها را نیز در این مرحله به مواد سبز شامی شمالی اضافه کنید و به ورز دادن ادامه دهید تا مواد شامی کاملا یکدست شود.

4

اکنون مواد شامی آماده است. روی آن را با سلفون یا نایلون بپوشانید و به مدت 1 ساعت در یخچال نگهداری نمایید. این کار علاوه بر افزایش انسجام و چسبندگی شامی باعث بهتر ترکیب شدن مزه مواد غذایی با یکدیگر نیز می شود.

5

پس از گذشت 1 ساعت، تابه مناسبی بردارید و روی شعله متوسط قرار دهید. مقدار کمی روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. از مواد شامی به اندازه یک گردو بردارید و با دست فرم و شکل مورد نظر را به آن بدهید. سپس داخل روغن سرخ کنید. روی یک بشقاب دستمال آشپزخانه بگذارید و شامی ها را روی آن قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. داخل همین تابه گوجه فرنگی ها و فلفل ها را نیز سرخ کنید.

6

شامی های سرخ شده، گوجه فرنگی ها و فلفل ها را به روی ظرف سرو منتقل و با گلپر یا سماق تزیین کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 206
نیاز روزانه
چربی کل 14.5g23%
سدیم 140mg6%
پتاسیم 534mg16%
کربوهیدرات کل 13.3g5%

فیبر 4.1g17%
قند 1.8g
پروتئین 7.9g16%

ویتامین آ 17%
ویتامین سی 66%
کلسیوم 5%
آهن 16%
ویتامین ب6 28%
ویتامین ب12 43%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.