تنظیمات پرینت:

طرز تهیه سمنو به شیوه سنتی در خانه

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز4 ساعت

بسیاری از مردم دوست دارند سمنو را به عنوان یک دسر خوش طعم میل کنند. سمنو از جوانه گندم تهیه می شود. طبخ سمنو کمی سخت و زمان بر است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند آن را به صورت آماده خریداری کنند.

طرز تهیه سمنو به شیوه سنتی در خانه

مواد لازم طرز تهیه سمنو
 500 گرم گندم
 2 کیلوگرم آرد گندم
 3 لیتر آب
 آجیل به مقدار دلخواه)(به دلخواه)
طرز تهیه سمنو
1

ابتدا باید دانه های گندم را تمیز کرده و ضایعات آن را جدا کنید. سپس آن را با آب سرد بشویید و پس از آن یک تا دو روز در آب قرار دهید. در این مدت تعویض آب را فراموش نکنید. بعد از حدود 24 ساعت که سر گندم ها سفید شد، گندم ها را آبکشی کنید. آنها را در یک پارچه تمیز و مرطوب قرار دهید. پارچه را به مدت دو روز در جای تاریک و گرم قرار دهید و اجازه دهید دانه های گندم جوانه بزنند.

2

زمانی که جوانه گندم را مشاهده کردید، آن را روی سینی پهن کرده و یک تکه پارچه روی آن قرار دهید. بعد از دو روز دانه ها ریشه دار می شوند. از گندم ها بیشتر از این زمان نگهداری نکنید. زیرا اگر زمان بیشتری صرف این کار بکنید ممکن است که طعم جوانه های گندم عوض شود و منجر به تلخ شدن این غذا می شود.

3

حالا جوانه گندم را بشویید و سپس در غذاساز بریزید تا له شود. گندم له شده را در یک صافی بزرگ بریزید. سپس آن را از پارچه رد کرده و فشار دهید. به یاد داشته باشید که آن را کاملا فشار دهید تا تمام شیره آن گرفته شود.

4

سپس مقداری آب به گندم صاف شده اضافه کنید و دوباره فشار دهید تا شیره آن گرفته شود. برای استخراج کامل شیره گندم، آن را از صافی عبور دهید تا مطمئن شوید که تمام شیره گندم گرفته شده است. مراقب این مرحله باشید چون شیره، باعث شیرین شدن این دسر می شود.

5

در مرحله بعد عصاره گندم را با آرد مخلوط کنید. وقتی این مخلوط به مایع رقیق تبدیل شد، آن را در قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله بگذارید و شروع به هم زدن مخلوط کنید. مراقب باشید که مدام هم بزنید. در غیر این صورت سمنو، به قابلمه می چسبد و می سوزد و تبدیل به حلوا می شود.

6

تا زمانی که سمنو به نقطه جوش برسد هم بزنید، کم کم غلیظ تر و تیره تر می شود. سپس حرارت را کم کنید تا آب آن کم شود. در این مرحله لازم نیست دائما سمنو را هم بزنید. چون دیگر به طور مداوم ته نشین نمی شود. بنابراین هر چند دقیقه یکبار هم بزنید.

7

بعد از دو ساعت که سمنو به اندازه کافی سفت شد، یک پارچه ضخیم روی قابلمه قرار دهید که به آن دمکنی می گوییم. سپس درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. تا این دسر تغییر رنگ بدهد.

8

حدود یک ساعت طول می کشد تا رنگ سمنو تیره شود. یکبار برای همیشه سر بزنید و هم بزنید. بعد از این مدت سمنوی خوش طعم شما آماده است!

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 163
نیاز روزانه
چربی کل 0.5g1%

چربی اشباع -0.9g-4%
کلسترول 0mg
سدیم 3mg1%
پتاسیم 75mg3%
کربوهیدرات کل 34.6g12%

فیبر 2.2g9%
قند 0.1g
پروتئین 4.65g10%

ویتامین آ 0%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 1%
آهن 11%
زینک 7%
مس 11%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.