تنظیمات پرینت:

طرز تهیه شله مشهدی برای محرم

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز3 ساعت

شله مشهدی یکی از محبوب‌ترین و لذیذترین غذاهای سنتی مشهد است، که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. مشهدی‌ها به ‌عنوان نوعی آش، در مراسم های مذهبی، در اواخر ماه محرم و صفر، شله می‌پزند. شله یک غذای سنگین و بسیار محبوب است که به عنوان غذای اصلی سرو میشود.

طرز تهیه شله مشهدی برای محرم

مواد لازم طرز تهیه شله مشهدی
 1 پیمانه لوبیا رشتی
 1 پیمانه لوبیا چیتی
 1 پیمانه نخود
 1 پیمانه عدس
 500 گرم گوشت گوسفند یا گاو
 3 پیمانه بلغور گندم
 1 پیمانه برنج نیمه
 3 عدد پیاز
 ½ قاشق غذاخوری جوز هندی
 ½ قاشق غذاخوری دارچین
 نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
 روغن به مقدار لازم
طرز تهیه شله مشهدی
1

حدود 24 ساعت قبل از اینکه بخواهید این غذا را بپزید، حبوبات و بلغور گندم و برنج را خیس کنید. هر چند ساعت یکبار باید آب آنها را تعویض کنید.

2

یک عدد پیاز را خرد کرده. پیاز خرد شده را به همراه گوشت و مقداری زردچوبه و مقداری آب را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گوشت به مدت دو ساعت بپزد. پس از آن گوشت را از قابلمه بیرون بیاورید و خرد کنید.

3

نخود، لوبیا رشتی، لوبیا چیتی و عدس را با هم بپزید. پس از پخت کامل حبوبات، آنها را کاملا له کرده و به گوشت خرد شده، اضافه کنید.

4

برنج، بلغور گندم و مقداری آب را به مواد دیگر اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید و اجازه دهید مواد بپزند. در این مرحله شله مشهدی را باید مدام هم بزنید. وقتی غذا شروع به جوشیدن کرد، هم زدن را متوقف کنید. بگذارید مواد به تدریج بپزند. بهتر است هر از چند گاهی آنها را هم بزنید.

5

دارچین، نمک، فلفل و جوز هندی را در این مرحله باید به شله مشهدی اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید، ولی احتیاجی نیست که با پارچه درب قابلمه را بپوشانید، زیرا این کار باعث چسبندگی شله مشهدی می شود.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 156
نیاز روزانه
چربی کل 5g8%

چربی اشباع 2.09g11%
کلسترول 21mg8%
سدیم 57mg3%
پتاسیم 230mg7%
کربوهیدرات کل 18.6g7%

فیبر 2g8%
قند 2g
پروتئین 10g20%

ویتامین آ 4%
ویتامین سی 7%
کلسیوم 4%
آهن 10%
زینک 24%
مس 20%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.