تنظیمات پرینت:

طرز تهیه شیرینی مربایی مخصوص نوروز

مناسب برای10 نفر

شیرینی مربایی یکی از بهترین شیرینی های ایرانی ها است. یکی از شیرینی هایی است که برای عید نوروز درست می شود و بسیار خوش طعم است. شیرینی های فوق العاده دیگری مانند نان برنجی و کلمپه برای این مراسم سنتی نیز تهیه می شوند. طول عمر این شیرینی ها بسیار طولانی است و این نکته بسیار مهمی برای محبوبیت شیرینی مربایی است.

طرز تهیه شیرینی مربایی مخصوص نوروز

مواد لازم طرز تهیه شیرینی مربایی
 2,5 پیمانه آرد شیرینی پزی
 ½ پیمانه پودر قند
 1 عدد تخم مرغ
 150 گرم کره
 ½ قاشق چایخوری وانیل
 2 قاشق چایخوری نمک
 1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر
 مارمالاد یا مربا(با طعم مورد علاقه خودتان)
طرز تهیه شیرینی مربایی
1

همه مواد خشک را به جز وانیل با هم مخلوط کرده و چند بار الک میکنیم (آرد، نمک، بکینگ پودر) و کنار می گذاریم. سپس کره را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به تدریج در دمای اتاق ذوب شود.

2

کاسه مناسب دیگری را انتخاب کنید. کره و شکر را (ترجیحا با همزن برقی، با سرعت متوسط)، 2 الی 4 دقیقه بزنید. سپس تخم مرغ را به کاسه اضافه کنید و سرعت همزن برقی را افزایش دهید.

3

حالا وقت آن است که وانیل را به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه کنید. دوباره هم بزنید و مخلوطی یکدست درست کنید. مواد خشک (آرد الک شده) را کم کم به محتویات کاسه دوم اضافه کنید تا خمیری با بافتی نرم داشته باشید. خمیر نیازی به ورز دادن ندارد. کافی است یک بافت یکدست مانند کره داشته باشید. اگر خمیر خیلی چسبناک نبود، آماده استفاده است. اگر نه، آن را بسته بندی کنید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

4

خمیر را از یخچال خارج کرده و به ضخامت 3 تا 4 میلیمتر روی سطح از قبل آردپاشی شده، پهن کنید. شما به 2 عدد قالب نیاز دارید. یک قالب با اندازه دلخواه و شکل دلخواه انتخاب کنید. برای قالب دوم بهتر است که یک قالب به شکل دایره و سایز کوچک انتخاب کنید.

5

زمانی که خمیر را روی پیشخوان آشپزخانه قرار داده اید، از قالب استفاده کنید و اشکال مختلفی را خلق کنید. شیرینی مربایی از دو تکه خمیر که روی هم گذاشته می شوند، تشکیل می شود. پس برای تکه دوم خمیر، با استفاده از قالب دوم، سوراخی در وسط خمیر ایجاد کنید.

6

دو تکه از خمیر که از قبل آماده کرده اید را روی سینی فر از قبل چرب شده قرار دهید. سپس فر را با دمای 150 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه گرم کنید. سپس سینی را به مدت 10 تا 15 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد.

7

شیرینی ها را تماشا کنید. شیرینی مربایی به سرعت پخته می شود. وقتی رنگ آنها تغییر کرد (نه به رنگ قهوه ای، بلکه فقط کمی رنگ آنها کرمی شود.) آنها را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شوند.

8

شیرینی ها را با مربا یا مارمالاد پر کنید. شیرینی های جذاب شما آماده خوردن هستند.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 411
نیاز روزانه
چربی کل 20.5g32%

چربی اشباع 12.25g62%
کلسترول 144mg48%
سدیم 879mg37%
پتاسیم 164mg5%
کربوهیدرات کل 49.9g17%

فیبر 1.4g6%
قند 11.4g
پروتئین 6.54g14%

ویتامین آ 28%
ویتامین سی 1%
کلسیوم 6%
آهن 15%
ویتامین ب12 26%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.