تنظیمات پرینت:

طرز تهیه قابلی پلو، برنج و هویج افغانی با گوشت بره

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت

قابلی پلو به عنوان غذای ملی افغانستان در نظر گرفته می شود و به طور سنتی فقط در مناسبت های خاص سرو می شد. مانند بسیاری از غذاهای محبوب، دستور طبخ های متفاوتی از این غذا نیز وجود دارد و این غذا اغلب بر اساس ذائقه و در دسترس بودن مواد خاص شخصی سازی می شود. گوشت بره پروتئین اصلی است، اما مرسوم است که آن را با گوشت گاو یا مرغ نیز بپزند.

طرز تهیه قابلی پلو، برنج و هویج افغانی با گوشت بره

مواد لازم برای تهیه قابلی پلو
 6 قاشق غذاخوری روغن
 1 عدد پیاز بزرگ خرد شده
 4 حبه سیر خرد شده
 450 گرم گوشت بره خرد شده
 2 عدد چوب دارچین
 1 قاشق چایخوری نمک
 4 عدد هویج خرد شده
 1 قاشق غذاخوری زیره
 1 قاشق چایخوری هل آسیاب شده
 1 پیمانه کشمش
 2 قاشق غذاخوری شکر
 4 پیمانه برنج
 پسته و بادام خلال شده(برای تزیین)
تهیه گوشت بره
1

در یک قابلمه بزرگ، پیازها را در روغن به مدت 10 دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید. سپس سیر خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید. سیر و پیاز را از قابلمه خارج کنید و کنار بگذارید.

2

روغن باقی مانده را به همان قابلمه اضافه کنید و تکه های گوشت بره را به مدت 5 دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید. پیازها را به قابلمه برگردانید و چوب دارچین را اضافه کنید.

3

درب قابلمه‌ای که گوشت بره در آن است را بپوشانید و به مدت یک ساعت روی حرارت ملایم بپزید. سپس نمک را اضافه کنید، روی آن را دوباره بپوشانید و 15 دقیقه دیگر یا تا زمانی که گوشت بره نرم شود بپزید.

4

پس از پخت با قاشق، تکه های گوشت بره را جدا کرده و کنار بگذارید. آب داخل قابلمه را دور نریزید و از آن نگهداری کنید.

سرخ کردن هویج برای تهیه قابلی پلو
5

در یک ماهیتابه، هویج ها را روی حرارت متوسط در روغن به مدت حدود 5 دقیقه تفت دهید. دانه های زیره و هل آسیاب شده را اضافه کنید و قبل از اضافه کردن کشمش و شکر، یک دقیقه دیگر تفت دهید. به آرامی هم بزنید و از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

تهیه برنج
6

یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید، آب و نمک را داخل آن بریزید و صبر کنید تا آب بجوش آید. پس از جوش آمدن آب، برنجی که از چند ساعت قبل خیس کرده اید را اضافه کنید و آن را با حرارت زیاد بدون درب به مدت حدود 5 الی 7 دقیقه یا تا زمانی که برنج کمی نرم شود، بجوشانید. برنج را در آبکش بریزید و با آب گرم بشویید و کنار بگذارید.

7

روغن را به همان قابلمه ای که برنج را درون آن آماده کردید، اضافه کنید. یک لایه برنج نیمه پخته شده، مخلوط هویج و تکه های گوشت بره را داخل قابلمه بریزید تا همه چیز به طور یکنواخت در داخل قابلمه قرار گیرد.

8

با ملاقه آب گوشت بره را به طور یکنواخت روی مخلوط برنج بریزید. درب قابلمه را بگذارید و برنج را حدود 5 دقیقه روی حرارت متوسط رو به بالا بپزید و سپس حرارت را کم کنید و 40 دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید.

9

قابلمه را از روی حرارت بردارید و قبل از سرو 5 دقیقه استراحت دهید. قابلی پلو را در ظرف سرو بریزید و با خلال پسته و بادام تزیین کنید و داغ سرو کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 299
نیاز روزانه
چربی کل 11.9g19%

چربی اشباع 3.4g17%
کلسترول 19mg7%
سدیم 159mg7%
پتاسیم 163mg5%
کربوهیدرات کل 39.2g14%

فیبر 1.3g6%
قند 1.9g
پروتئین 7.5g15%

ویتامین آ 101%
ویتامین سی 2%
کلسیوم 2%
آهن 15%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.