تنظیمات پرینت:

طرز تهیه قطاب یزدی سنتی و خوشمزه

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 15 دقیقه

قطاب یکی از شیرینی‌های ایرانی است که می‌توانید داخل کابینت خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به خصوص اگر یزدی باشند، پیدایش کنید. طرز تهیه قطاب به شکلی است که میزان شکر مصرفی برای تهیه آن نسبت به سایر شیرینی ها به میزان قابل توجهی کمتر است، بنابراین می توانید بدون نگرانی از سلامتی خود، چند عدد از آنها را مصرف کنید. برخلاف آنچه که ممکن است به نظر برسد، دستورپخت آن چندان دشوار نیست. با این حال، شما باید هر مرحله را با دقت انجام بدهید.

طرز تهیه قطاب یزدی سنتی و خوشمزه

مواد لازم مناسب 4 نفر
 3 پیمانه آرد مخصوص شیرینی پزی
 ½ پیمانه شکر
 ½ پیمانه ماست ساده
 100 گرم کره
 ½ پیمانه روغن
 1 قاشق چایخوری بکینگ پودر
 ¼ پیمانه پودر قند
 ½ قاشق چایخوری هل آسیاب شده
 1 قاشق چایخوری پودر دارچین
 ¼ پیمانه گردو و بادام آسیاب شده
 1 عدد زرده تخم مرغ
طرز تهیه قطاب یزدی
1

قطاب را باید با تهیه خمیر شروع کنید. بیکینگ پودر را با ماست در یک کاسه ترکیب کنید. سپس کره را با شکر مخلوط کرده و ماست و زرده تخم مرغ را به آن اضافه کنید. پس از آن باید آرد را کم کم داخل کاسه بریزید و خوب هم بزنید. سپس روی کاسه را با یک تکه پارچه یا پلاستیک بپوشانید و بگذارید حدود یک ساعت استراحت کند.

2

در این مرحله گردوی آسیاب شده و بادام را با دو قاشق غذاخوری شکر و هل و دارچین مخلوط کنید و کنار بگذارید. این مواد شیرینی شما را خوشمزه و مقوی می کنند.

3

فر را روی 170 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. روی پیشخوان آشپزخانه یا سینی بزرگ خمیر را پهن کنید. وردنه را روی خمیر بغلتانید تا ضخامت خمیر به 3 سانتی متر برسد. توجه داشته باشید قبل از گذاشتن خمیر روی پیشخوان، سطح آن را آرد پاشی کنید. سپس خمیر را به شکل دایره ای برش دهید. قطر دایره ها بهتر است که 5 سانتی متر باشد، اما اندازه دایره ها بسته به سلیقه شما متفاوت است.

4

سپس ترکیب بادام و شکر را روی خمیر بگذارید و با انگشت یا چنگال لبه های خمیر را ببندید. می توانید هر شکلی که تمایل دارید خمیر را ببندید.

5

با قلم مو مقداری روغن روی قطاب بمالید و به مدت 15 دقیقه 15 دقیقه داخل فر قرار دهید. اما روش معمول درست کردن قطاب این است که آنها را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند. پس از استفاده از هر یک از این روش ها باید آنها را در پودر قند بغلتانید و بگذارید یک ساعت استراحت کند تا سرد شود. سپس این توپ های شیرین را با یک فنجان چای میل کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 507.5کالری از چربی 283.5
نیاز روزانه
چربی کل 31.5g49%

چربی اشباع 10.5g53%
کلسترول 113.8mg38%
سدیم 52.5mg3%
کربوهیدرات کل 52.5g18%

فیبر 3.5g15%
قند 28g
پروتئین 10.5g21%

ویتامین آ 10.5%
کلسیوم 10.5%
آهن 14%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.