تنظیمات پرینت:

طرز تهیه قیمه نجفی عراقی اصل خوشمزه و متفاوت با گوشت گوسفندی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز3 ساعت 30 دقیقه

قیمه نجفی یا قیمه عراقی که به نام قیمه علاچی نیز معروف است از غذاهای خوشمزه و نذری می باشد که مخصوصا در سفرهای مذهبی به کربلا بسیار برای ایرانی ها خاطره انگیز است. قیمه علاچی از ترکیب گوشت، نخود و ادویه های چرخ شده تهیه می شود.
این قیمه بیشتر در عراق و شهر نجف پخته می شود در شهر کاظمین نیز قیمه ای تقریبا مشابه وجود دارد که با گوشت چرخ شده تهیه می شود. قیمه علاچی در شهرهای ایران از جمله جهرم و بوشهر هم به روش سنتی مخصوص خود آن ها تهیه می شود. در این دستور پخت ما قیمه علاچی با گوشت گوسفندی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه قیمه نجفی عراقی اصل خوشمزه و متفاوت با گوشت گوسفندی

 500 گرم گوشت گوسفندی
 1 پیمانه نخود
 2 عدد پیاز
 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
 20 گرم کره
 زعفران دم کرده غلیظ به اندازه کافی
 1 قاشق چایخوری گلاب
 نمک، فلفل سیاه، زیره، دارچین، لیموعمانی، پودر هل، زردچوبه به اندازه کافی
1

از شب قبل نخود را بخیسانید و حداقل دو تا سه نوبت آبش را عوض کنید تا نفخش به خوبی گرفته شود سپس اجازه دهید برای 30 دقیقه داخل آب بجوشد سپس آبکش کنید.

2

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و کره را به همراه کمی روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا داغ شود.پیازها را پوست گرفته و نگینی ریز خرد کنید. نصف پیازها را به همراه کمی زردچوبه داخل قابلمه تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود.

3

گوشت را نیز اضافه کنید و همراه با پیاز تفت بدهید تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس کمی فلفل سیاه افزوده و نخود ها را نیز بریزید.

4

به مواد آب اضافه کنید و اجازه دهید گوشت و نخود پخته و نرم شوند اگر برای پخت عجله دارید می توانید بجای قابلمه از زودپز استفاده کنید. پس از پخت کامل گوشت استخوان گوشت را جدا کرده و به همراه نخود با گوشت کوب خوب بکوبید تا له شوند.

5

در این مرحله داخل یک تابه کمی کره و روغن ریخته و پیازهای باقی مانده را به صورت نگینی ریز خرد کرده و داخل تابه کمی تفت دهید تا سبک و شود سپس از همه ادویه ها به مقدار دلخواه اضافه کنید و کمی نمک بزنید. رب گوجه فرنگی را به همراه گلاب افزوده و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین رود.

6

حالا گوشت و نخود کوبیده شده را اضافه کنید و با مواد داخل تابه خوب هم بزنید بعد آب که از پخت گوشت و نخود باقی مانده بود را به تدریج به مواد اضافه کنید تا غلظتی مانند حلیم بگیرد.

7

در انتها کمی زعفران اضافه کنید و بگذارید با حرارت کم برای 1 ساعت جا افتاده شود سپس به همراه برنج سرو کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 195
نیاز روزانه
چربی کل 12.47g20%
کلسترول 16mg6%
کربوهیدرات کل 13.88g5%
پروتئین 7.80g16%

ویتامین سی 1.33%
کلسیوم 13.91%
آهن 1.09%
ویتامین ب6 0.11%
زینک 1.18%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.