تنظیمات پرینت:

طرز تهیه قیمه کورگ کردی خوشمزه با گوشت چرخ کرده

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز40 دقیقه

قیمه کورگ کردی همانطور که از اسمش معلوم است، غذایی متعلق به خطه کردستان می باشد. در زبان کردی به سبزی تره" کورگ" گفته می شود و از آنجایی که اولین ماده لازم برای پخت این غذا تره تازه می باشد؛ این غذای محلی به قیمه کورگ معروف شده است.

طرز تهیه قیمه کورگ کردی خوشمزه با گوشت چرخ کرده

مواد لازم تهیه قیمه کورگ
 500 گرم سبزی تره
 300 گرم گوشت چرخ کرده
 1 عدد پیاز
 20 گرم کره
 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی(قابل حذف)
 1 پیمانه آب جوش
 روغن مایع، نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
 پودر سیر، تخم گشنیز و آویشن به مقدار لازم
1

اولین مرحله در تهیه قیمه کورگ کردی، پاک کردن تره ها و شستشوی آنها می باشد. این کار ممکن است بسته به سرعت شما زمان بر باشد. پس از دو بار شستشو آنها را روی تخته آشپزخانه بگذارید و با چاقویی تیز، به خرد کردن آنها مشغول شوید. تره های خرد شده را روی دستمالی تمیز پهن کنید تا آب اضافی آنها گرفته شود. همچنین فراموش نکنید که کره را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد.

2

پیاز را نیز نگینی و ریز خرد کنید. درون تابه مقدار مناسبی روعن مایع بریزید و پس از داغ شدن روغن، پیاز ها به آن اضافه کنید. کمی پیاز ها را تفت دهید تا سبک و شفاف شوند. در این حین زمان اضافه کردن کره می باشد.

3

زمانی که کره کاملا ذوب شد، گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه های لازم ( نمک، فلفل، زردچوبه پودر سیر، تخم گشنیز و آویشن) اضافه کنید. گوشت را با پیاز در روغن تفت دهید تا زمانی که تغییر رنگ در گوشت را ملاحظه کنید.

4

حالا زمان اضافه کردن رب به ترکیبات قیمه می باشد. رب را در حد 2 دقیقه تفت دهید تا علاوه بر تغییر رنگ، خامی آن نیز گرفته شود.

5

سپس نوبت به اضافه کردن تره های خرد شده به قیمه کورگ کردی می رسد. تره ها را نیز چند دقیقه تفت دهید تا آب آنها گرفته شود و کمی سرخ شوند.

6

آب جوش را به مواد درون تابه اضافه کنید. در تابه را به مدت 20 دقیقه گذارید تا مواد قیمه کورگ کردی کاملا پخته و مغز پخت شوند.

7

سپس در تابه را بردارید تا در اثر حرارت ملایم آب خورشت کشیده شود. زمانی که قیمه کورگ غلظت مناسبی به خود گرفت، شعله را خاموش کنید.

8

قیمه کورگ کردی را در ظرف سرو مورد نظر بکشید و از مهمانان خود پذیرایی کنید. می توانید از چند برگ ریحان برای تزیین روی خورشت استفاده نمایید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 102
نیاز روزانه
چربی کل 6.2g10%

چربی اشباع 2.9g15%
کلسترول 25mg9%
سدیم 139mg6%
پتاسیم 163mg5%
کربوهیدرات کل 4.3g2%

فیبر 1.6g7%
قند 1.5g
پروتئین 6.9g14%

ویتامین آ 90%
ویتامین سی 3%
کلسیوم 2%
آهن 5%
ویتامین ب12 30%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.