تنظیمات پرینت:

طرز تهیه مرصع پلو، پادشاه برنج ایرانی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت 30 دقیقه

در این آموزش قرار است طرز تهیه مرصع پلو را با هم مرور کنیم. این غذا یک غذای سنتی ایرانی است که با برنج و مواد مختلف درست می شود. این مواد رنگ های متفاوت و جذابی به برنج می دهند. مرصع پلو را به دلیل داشتن رنگ های زیبا و متنوع، گاهی برنج نگین دار می نامند. خراسانی ها به این غذا رنگینک پلو می گویند که به معنای برنج رنگارنگ است. مرصع پلو به دلیل ظاهر زیبایی که دارد، به عنوان غذای اصلی سرو می شود.

طرز تهیه مرصع پلو، پادشاه برنج ایرانی

مواد لازم تهیه مرصع پلو مناسب 4 نفر
 4 پیمانه برنج
 2 عدد سینه مرغ
 1 عدد پیاز خرد شده
 1 قاشق چایخوری نمک، فلفل و زردچوبه
 1 پیمانه پوست پرتقال
 1 پیمانه بادام
 1 پیمانه خلال پسته
 1 پیمانه زرشک
 1 پیمانه کشمش
 100 گرم کره
 2 قاشق غذاخوری شکر
 زعفران دم کرده به مقدار لازم
طرز تهیه مرصع پلو
1

ابتدا برنج را برای پخت بهتر از 2 ساعت قبل خیس کنید. سپس در قابلمه ای آب را بجوش آورید و برنج مرصع پلو را اضافه کنید. بگذارید 20 دقیقه یا بیشتر بجوشد. نباید برنج نرم شود و هنگامی که هنوز هسته برنج سفت است آن را آبکش کنید و در قابلمه بریزید و بگذارید دم بکشد. یادتان باشد درب قابلمه را با دستمال بپوشانید تا بخار آن جذب شود.

2

یک تابه را انتخاب کنید و آن را با کره چرب کنید. پوست پرتقال، زعفران دم کرده و شکر را اضافه کنید و خوب هم بزنید. محتویات را حداقل 2 دقیقه سرخ کنید. زعفران و شکر باعث می شوند که رنگ پوست پرتقال روشن تر به نظر برسد.

3

بادام و کشمش را حدود 20 دقیقه خیس کنید، در صورت تمایل می توانید گلاب را جایگزین آب کنید. سپس به مدت 5 دقیقه بادام را در تابه ای با مقدار کمی روغن تفت دهید. توجه کنید که باید بادام، پسته، زرشک و کشمش را جداگانه سرخ کنید. پوست پرتقال و دیگر موادی که ذکر شد برای تزیین است.

4

سینه مرغ را به قطعات کوچک برش بزنید و سپس با پیاز و زردچوبه به مدت 15 دقیقه سرخ کنید. سپس نمک و فلفل و آب را به تابه ای که سینه مرغ را سرخ کردید، اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب بپزد. سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه دیگر بپزد. بعد از پختن مرغ، آن را رنده کنید و کنار بگذارید.

5

دو سوم برنج مرصع پلو را در بشقاب مورد نظر برای سرو غذا بریزید و سینه های مرغ رنده شده را به برنج اضافه کنید. سپس یک سوم باقیمانده برنج را اضافه کنید و مرصع پلوی خود را با موادی که آماده کردید تزیین کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 201
نیاز روزانه
چربی کل 11.25g18%

چربی اشباع 1.574g8%
کلسترول 42mg15%
سدیم 51mg3%
پتاسیم 436mg13%
کربوهیدرات کل 9.05g4%

فیبر 3g12%
قند 2.04g
پروتئین 17.28g35%

ویتامین آ 5%
ویتامین سی 3%
کلسیوم 4%
آهن 23%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.