تنظیمات پرینت:

طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه و رستورانی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

اگر از ایرانیان بپرسید که میرزا قاسمی برای آنها چه معنایی دارد، در پاسخ می شنوید که این غذا آنها را به یاد جنگل های انبوه و مزارع سرسبز استان گیلان می اندازد. طرز تهیه میرزا قاسمی را در این مقاله دنبال کنید. برای آشنایی بیشتر با علت نامگذاری این غذا، لازم است سری به خاطرات معیری بزنیم. او از خاندان سلطنتی در سلسله قاجار بود. معیری در دفتر خاطرات خود از استاندار گیلان به نام محمد قاسم خان می گوید که عاشق غذا بود و غذاهای جدید اختراع می کرد و این غذا یکی از آنهاست.

طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه و رستورانی

مواد لازم مناسب 4 نفر
 3 عدد بادمجان
 3 عدد گوجه فرنگی اگر از رب گوجه فرنگی استفاده می کنید، ۲ عدد گوجه فرنگی کافی است
 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
 2 عدد تخم مرغ
 3 حبه سیر
 2 قاشق غذاخوری روغن
 نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
مراحل طرز تهیه میرزا قاسمی
1

ابتدا باید بادمجان ها را کبابی کنیم. برای کبابی کردن بادمجان های میرزا قاسمی می توانید از شعله اجاق گاز یا زغال استفاده کنید. (در رستوران های سنتی رشت برای کبابی کردن بادمجان از زغال استفاده می شود.) بادمجان ها را خوب کباب کنید تا پوست بادمجان ها کاملا بسوزد.

2

البته اگر طعم دودی بادمجان کبابی را دوست ندارید، می توانید بادمجان ها را آب پز کنید. پس از کباب کردن بادمجان ها، اجازه دهید کمی خنک شوند، سپس به آرامی پوست آن ها را بگیرید. بادمجان ها را بعد از پوست کندن در یک کاسه بزرگ بریزید سپس آن ها را کاملا له کنید. بعد بادمجان ها را کنار بگذارید و گوجه فرنگی ها را آماده کنید.

3

گوجه فرنگی ها را به مدت 5 دقیقه در قابلمه آب جوش بریزید تا پوست آنها به راحتی جدا شود. بعد از 5 دقیقه گوجه فرنگی ها را از آب در حال جوش خارج کرده و بعد از اینکه کمی خنک شدند به راحتی پوست آن ها را بگیرید. گوجه ها را رنده کرده یا به شکل مربع های کوچک خرد کنید.

4

تابه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و ۱ قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید. سپس سیر را رنده کرده و به مدت ۱ دقیقه در روغن تفت دهید تا نرم و سبک شود، سپس مقداری زردچوبه به سیر اضافه کنید و خوب تفت دهید تا سیر با زردچوبه ترکیب شود.

5

در این مرحله بادمجان ها را اضافه کرده و حدود 20 دقیقه تفت دهید سپس گوجه ها را به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا آب اضافی گوجه ها تبخیر شود.

6

افزودن رب گوجه فرنگی اختیاری است. با این حال اگر می خواهید میرزا قاسمی طعم و رنگ بهتری داشته باشد، می توانید در این مرحله ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی هم به میرزا قاسمی اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را به مدت 5 دقیقه تفت دهید تا کاملا قهوه ای شود.

7

در این مرحله مواد میرزا قاسمی را در یک طرف تابه جمع کنید. تخم مرغ ها را در قسمت خالی تابه بشکنید و بعد از اینکه تخم مرغ ها خوب پخته شدند با سایر مواد مخلوط کنید. در آخر به مقدار دلخواه نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و اجازه دهید میرزا قاسمی جا بیفتد.

8

برای تزیین می توانید یک تخم مرغ را در یک تابه گرد کوچک بپزید و بعد از قرار دادن میرزا قاسمی در ظرف، تخم مرغ را روی آن قرار دهید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 47
نیاز روزانه
چربی کل 2.46g4%

چربی اشباع 1.18g6%
کلسترول 56mg19%
کربوهیدرات کل 5.52g2%

فیبر 2.6g11%
قند 3.29g
پروتئین 1.72g4%

ویتامین آ 9%
ویتامین سی 6%
کلسیوم 1%
آهن 3%
ویتامین ب6 8%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.