تنظیمات پرینت:

طرز تهیه نان لبو خوشرنگ و خوشمزه در خانه

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز40 دقیقه

نان لبو یکی از هزاران نوع نان مفید و پرخاصیت در ایران است. ماده اصلی و اولیه این نان، لبو می باشد به همین دلیل رنگ آن قرمز است. علاوه بر طعم خاص و منحصربفرد این نان، رنگ آن نیز توجه ها را به خود جلب می کند. توصیه می شود طرز تهیه این نان را یاد بگیرید و به عنوان عصرانه یا برای سفره شب یلدا آن را بپزید. مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه این نان در دسترس همگان قرار دارد و یک نان مقرون به صرفه به حساب می آید.

طرز تهیه نان لبو خوشرنگ و خوشمزه در خانه

مواد لازم طرز تهیه نان لبو
 1 پیمانه لبوی پخته و رنده شده
 ½ پیمانه آب لبو(یا آب معمولی)
 500 گرم آرد
 50 گرم شکر
 ½ پیمانه شیر ولرم
 1 قاشق غذاخوری خمیر مایه
 1 قاشق چایخوری نمک
 ¼ پیمانه روغن مایع
 پوست لیموی رنده شده به مقدار لازم
 سیاه دانه، کنجد به مقدار لازم(برای رومال نان)
طرز تهیه نان لبو
1

اولین قدم در پخت نان لبو، ترکیب کردن خمیر مایه، آب لبو( آب) و مقداری شکر است. این مواد را درون کاسه ای کوچک بریزید و در دمای آشپزخانه قرار دهید. بهتر است روی کاسه را بپوشانید تا سریعتر به عمل آید.

2

کاسه ای بزرگ انتخاب کنید. 3 پیمانه آرد و نمک را داخل آن بریزید. وسط مواد آردی را گود کنید تا مواد آبکی را در آن قسمت بریزید. روغن، شیر ولرم و بقیه شکر را در قسمت گودی بریزید و با دست یا لیسک خوب مخلوط کنید.

3

نوبت به افزودن اصلی ترین ماده اولیه نان لبو یعنی لبوی پخته و رنده شده می رسد. پوست لیموهای رنده شده را نیز در این مرحله به کاسه اصلی اضافه کنید.

4

خمیر مایه شما باید تاکنون به عمل آمده باشد. التهاب همه دانه های خمیر مایه بیانگر به عمل آمدن صحیح و کامل آن است. خمیر مایه به عمل آمده را نیز به ترکیبات اصلی اضافه کنید و مخلوط کنید. فراموش نکنید در این لحظه فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا آماده پختن نان شود.

5

بقیه آرد را نیز آرام آرام به کاسه اضافه کنید و ورز دهید. خمیر نان لبو نباید کاملا سفت باشد بلکه باید مقداری چسبندگی در آن وجود داشته باشد. سپس روی کاسه را با دستمال نخی بپوشانید و اجازه دهید به مدت 1 ساعت استراحت کند. پس از استراحت حجم خمیر باید دو برابر شود.

6

روی سطح صاف و تمیز را آرد پاشی کنید. خمیر را روی این سطح قرار دهید و به کمک وردنه آن را به اندازه قالب پهن کنید. روی خمیر با چاقو خط بیندازید تا سریع تر بپزد و با فرچه چرب کنید. می توانید از کنجد یا سیاه دانه برای تزیین روی نان نیز استفاده کنید.

7

قالب نان مورد نظر را با روغن چرب کنید. این قالب باید به مدت 30 الی 40 دقیقه در فر قرار گیرد تا کاملا مغز پخت شود.

8

نان لبوی خوشمزه شما آماده است که در کنار چای زعفرانی نوش جان کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 277
نیاز روزانه
چربی کل 6.4g10%

چربی اشباع 1.1g6%
کلسترول 1mg1%
سدیم 316mg14%
پتاسیم 171mg5%
کربوهیدرات کل 47.6g16%

فیبر 1.9g8%
قند 7.3g
پروتئین 6.5g13%

ویتامین آ 1%
ویتامین سی 3%
کلسیوم 3%
آهن 15%
زینک 7%
مس 10%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.