تنظیمات پرینت:

طرز تهیه هوموس پایه به سبک جنوبی‌ها

مناسب برای1 وعدهزمان مورد نیاز41 دقیقه

هوموس یک دیپ سنتی خاورمیانه است که با نخود تهیه می شود. این محبوب ترین دستور پخت دیپ است. این دستور هوموس واقعاً عالی است و شما آن را دوست خواهید داشت.

طرز تهیه هوموس پایه به سبک جنوبی‌ها

مواد لازم طرز تهیه هوموس
 ½ پیمانه نخود
 ½ قاشق چایخوری نمک، فلفل و پودر زیره
 1 قاشق چایخوری جوش شیرین
 3 قاشق غذاخوری کنجد سفید
 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون
 1 قاشق چایخوری سیر خرد شده
 1,5 قاشق غذاخوری آبلیمو
برای تزیین
 روغن زیتون در صورت نیاز
 پودر فلفل قرمز یا پاپریکا به میزان لازم
 چند شاخه برگ جعفری یا گشنیز
طرز تهیه هوموس
1

نخودها را ابتدا در آب بشویید و سپس یک شب یا به مدت 8 تا 9 ساعت در آب کافی خیس کنید. مشاهده میکنید که حجم نخود دو برابر می شود.

2

روز بعد برای پخت هوموس، ابتدا نخود را چند بار در آب بشویید. تمام آب آن را تخلیه کنید و به همراه 2 لیتر آب، قابلمه را روی شعله گاز بگذارید. نمک را به همراه جوش شیرین به نخودها اضافه کنید. افزودن جوش شیرین باعث میشود که نخود نرم شود و زمان پخت کاهش یابد.

3

الان حدود 2 پیمانه آب به نخودها اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید و به مدت 12 دقیقه، صبر کنید تا نخودها بجوشند. بعد از این مدت نخودها را آبکشی کنید و سپس آنها را در کاسه‌ای ریخته و با قاشق یا هم زن برقی، نخودها را له کنید. اگر نخودها به درستی پخته نشده باشند، مقداری آب به قابلمه ای اضافه کنید و مدت زمان بیشتری بپزید.

4

یک تابه کوچک را گرم کنید. حرارت را در حد کم نگه دارید. 3 قاشق غذاخوری کنجد سفید اضافه کنید. به طور مکرر هم بزنید تا طلایی شوند و شروع به ترک خوردن کنند. نیازی به قهوه ای کردن آنها نیست، بگذارید خنک شوند.

5

در غذاساز، میکسر یا مخلوط کن کنجد برشته شده را بریزید. آن را پودر کنید تا بافتی نرم و یکدست حاصل شود. سیر خرد شده و آبلیمو را به پودر کنجد سفید اضافه کنید. برای افزایش طعم بیشتر، می توانید به طور کلی 2 قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید.

6

به سلیقه خود نمک و روغن و پودر زیره را اضافه کنید. توجه داشته باشید که نخودها طعم شوری خواهند داشت زیرا در پختن نخودها از نمک استفاده شده است. پس ابتدا نمک کمتری اضافه کنید. بعداً در صورت نیاز می توانید نمک بیشتری اضافه کنید.

7

بعد نخودهای پخته شده را اضافه کنید، دوباره آسیاب برقی خود را روشن کنید به مدت چند دقیقه مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. اکنون این غذای خوشمزه آماده است.

8

در حین سرو با قاشق روی هوموس یک الگوی دایره‌ای شکل درست کنید. کمی روغن زیتون بریزید. پاپریکا یا پودر فلفل قرمز یا پودر فلفل سیاه یا هر پودر ادویه مورد علاقه خود را بپاشید. با چند برگ گشنیز یا برگ جعفری خرد شده و نخود پخته شده تزیین کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 438
نیاز روزانه
چربی کل 31.9g50%

چربی اشباع 4.3g22%
سدیم 1049mg44%
پتاسیم 400mg12%
کربوهیدرات کل 30.2g11%

فیبر 6.6g27%
قند 5.3g
پروتئین 11.2g23%

ویتامین آ 7%
ویتامین سی 39%
کلسیوم 4%
آهن 17%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.