تنظیمات پرینت:

طرز تهیه والک پلو بسیار خوشمزه و جذاب

مناسب برای5 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت

والک پلو یک غذای ایرانی سنتی است که از کلم و برنج تهیه می‌شود. این غذا با طعم غنی و مزه‌ی خوبی که از ترکیب مواد اصلی بدست می‌آید، محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان به غذاهای ایرانی دارد. این غذا با طعم و ظاهر زیبا، علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کند. در ادامه، طرز تهیه والک پلو را به همراه  نکات و فوت و فن‌های آن برایتان توضیح می‌دهیم

طرز تهیه والک پلو بسیار خوشمزه و جذاب

مواد لازم برای تهیه والک پلو
 2 پیمانه برنج
 1 عدد والک (کلم) متوسط
 500 گرم گوشت خورشتی
 2 عدد پیاز متوسط
 4 حبه سیر
 روغن و کره به مقدار لازم
 آب به مقدار لازم
 ½ پیمانه زرشکبرای تزئین
 زعفران به مقدار لازم- (برای طعم دهی و تزئین)
ادویه ها
 1 قاشق چایخوری زردچوبه
 نمک و فلفل به مقدار لازم
 دارچین به مقدار لازم
طرز تهیه والک پلو
1

برای بهترین نتیجه یک والک تازه و سفت انتخاب کنید. مطمئن شوید که عاری از هرگونه برگ قهوه ای یا آسیب دیده باشد. سپس قسمت سفید آن را جدا کرده و بوالک را به خوبی بشوئید.

2

چربی و دنبه های گوشت جدا کرده و به حالت خورشتی خرد کنید. می توانید از گوشت بره یا گاو، هر کدام که ترجیح می دهید استفاده کنید. برای طعم بیشتر، می توانید گوشت را با زردچوبه، نمک و سیر خرد شده حدود 30 دقیقه قبل از پختن، مرینیت کنید.

3

در یک قابلمه بزرگ، روغن را روی حرارت متوسط گرم کنید. پیازهای خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت قطعات گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا از همه طرف سرخ شود.

4

برگ های بیرونی والک را جدا کرده و به چهار تکه تقسیم کنید. برگ ها را به صورت نوارهای نازک خرد کنید و سپس به خوبی شسته و آبکش کنید.

5

در این مرحله از طرز تهیه والک پلو والک های خورد شده را به گوشت و پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا کمی حالت شل و پژمرده بگیرد.

6

سیر را به خوبی خرد کنید و به همراه ادویه ها به قابلمه اضافه کنید. خوب هم بزنید تا طعم ها با هم ترکیب شوند.

7

برنج را بعد از شستشو برای مدت 30 دقیقه در آب و نمک بخیسانید و سپس آبکش کنید.

8

در یک قابلمه جداگانه، آب را به جوش آورده و نمک را اضافه کنید. برنج آبکش شده را به آب در حال جوش اضافه کنید و بپزید تا نیم پز شود. برنج را آبکش کرده و با آب سرد بشویید تا فرآیند پخت متوقف شود.

9

در قابلمه با مخلوط والک و گوشت، یک لایه برنج آب پز شده و سپس یک لایه مخلوط والک اضافه کنید و این کار را تا زمانی که هر دو تمام شود، تکرار کنید. با یک لایه برنج روی آن را تمام کنید. با پشت قاشق سوراخ های کوچکی روی برنج ایجاد کنید تا بخار از آن خارج شده و برنج بهتر دم بکشد.

10

روی قابلمه را حتما با دمی ببندید و روی حرارت ملایم حدود 45 دقیقه تا یک ساعت بپزید.

11

برای تزئین والک پلو می توانید مقداری زرشک را به مدت چند دقیقه تفت داده در انتها از آن استفاده کنید.

12

قبل از سرو، لایه های برنج و والک را به آرامی با هم مخلوط کنید. والک پولو را در ظرف سرو بریزید و با زعفران دم کرده و زرشک تزیین کنید تا رنگ زیبایی به خود بگیرد.

نوش جان

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 135
نیاز روزانه
چربی کل 3g5%
کلسترول 19mg7%
سدیم 188mg8%
پتاسیم 191mg6%
کربوهیدرات کل 17.205g6%
پروتئین 9.5g19%

ویتامین آ 2%
ویتامین سی 27%
کلسیوم 3%
آهن 10%
ویتامین کا 46%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.