تنظیمات پرینت:

طرز تهیه پکوره اسفناج هندی با آرد نخودچی

مناسب برای4 نفر

پکوره اسفناج هندی یکی از غذاهای اصیل و قدیمی هندی می باشد. این غذا نیز مانند سایر غذاهای هندی تند و فلفلی است و به همراه سس دلخواه بر سر سفره یا میز آورده می شود. پکوره اسفناج هندی علاوه بر کشور هند در کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان و استان بلوچستان در ایران نیز رایج است. این غذای خوشمزه در ایران اغلب در روزهای ماه رمضان برای وعده افطاری پخته و سرو می شود. اصولا باید پکوره اسفناج را گرم سرو کرد. بنابراین بهتر است فقط به اندازه یک وعده از این غذا تهیه کرد.

طرز تهیه پکوره اسفناج هندی با آرد نخودچی

مواد لازم طرز تهیه پکوره اسفناج هندی
 1 پیمانه آرد پکوره( آرد نخودچی)
 1 پیمانه اسفناج ریز خرد شده
 1 عدد پیاز متوسط
 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه
 1 عدد فلفل سبز تند
 2 قاشق غذاخوری کنجد
 ¼ قاشق چایخوری بکینگ پودر
 1 قاشق چایخوری زیره و بادیان
 1 قاشق چایخوری زردچوبه
 ½ قاشق چایخوری تخم گشنیز
 ¼ قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز
 روغن و نمک به مقدار لازم
مواد لازم برای سس
 4 عدد گوجه فرنگی درشت
 3 عدد فلفل سبز تند
 3 قاشق غذاخوری آب پیاز
 ¼ پیمانه سرکه
 ½ قاشق غذاخوری نعناع خشک
 2 قاشق غذاخوری پودر گشنیز
 4 تکه تره
 نمک و آب: به مقدار لازم
طرز تهیه پکوره اسفناج هندی
1

در اولین مرحله ی طرز تهیه پکوره اسفناج هندی، اسفناج های ریز خرد شده را درون یک کاسه متوسط بریزید. سپس درون یک کاسه دیگر پودر زیره، بادیان و گشنیز را با هاون نیم کوب کنید. حالا پودرهای نیم کوب شده و ادویه های لازم مانند نمک، فلفل ها و زردچوبه را به کاسه اسفناج اضافه کنید. فلفل سبز را در اندازه های یکسان و نگینی خرد کرده و داخل کاسه مواد بریزید.

2

سیر و زنجبیل را ریز رنده کنید و به همراه 2 قاشق کنجد داخل کاسه بریزید. پیاز را هم ریز و نگینی خرد کنید و داخل کاسه بریزید. حالا نوبت آن رسیده که با حوصله مواد داخل کاسه را خوب مخلوط کنید تا ترکیب یکدست و یکنواختی ایجاد شود.

3

حالا که مواد پکوره اسفناج هندی غلیظ شد، بکینگ پودر را به طور یکسان روی مواد پخش و خیلی کم مخلوط کنید. مواد را در وسط کاسه جمع کنید و روی کاسه سلفون بکشید تا هیچ هوایی به داخل آن نفوذ نکند. صبر کنید به مدت 15 دقیقه مواد پکوره در دمای آشپزخانه استراحت کند.

4

پس از گذشت یک ربع سلفون را بردارید. یک قابلمه متوسط یا نسبتا کوچک بردارید و درون آن تا وقتی که کل کف آن را بپوشاند روغن بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود. وقتی روغن داغ شد، به اندازه 1 قاشق غذا خوری یا به اندازه گردو از مواد پکوره اسفناج برداشته، با دست به آن شکل دهید و داخل روغن بیاندازید. از آنجایی که داخل مواد پکوره اسفناج هندی، بکینگ پودر به کار رفته است؛ در حین سرخ شدن به مقدار جزیی پف می کنند.

5

پس از اینکه همه مواد پکوره اسفناج هندی را سرخ کردید، داخل ظرف سرو مناسبی ریخته و به همراه سس مخصوص از مهمانان خود پذیرایی کنید.

6

برای تهیه سس مخصوص پکوره اسفناج هندی، ابتدا باید گوجه فرنگی ها، فلفل سبز و تره را ریز رنده کنید. سپس همه مواد را درون قابلمه ای بریزید. پس از اینکه 5 دقیقه جوشید، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 71
نیاز روزانه
چربی کل 2.6g4%

چربی اشباع 0.4g2%
کلسترول 0mg
سدیم 155mg7%
پتاسیم 275mg8%
کربوهیدرات کل 10.5g4%

فیبر 2g8%
قند 3.6g
پروتئین 2.5g5%

ویتامین آ 46%
ویتامین سی 51%
کلسیوم 3%
آهن 7%
ویتامین کا 31%
مس 16%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.