تنظیمات پرینت:

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی به همراه کالری و جدول ارزش غذایی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز2 ساعت 30 دقیقه

تجربه ی برنج زعفرانی ایرانی و طعم لذیذ گوشت نرم شده را در چلو گوشت اصیل ایرانی تجربه کنید. در ادامه طرز تهیه ی این غذای خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. امیدواریم که بتواند عطر طعم دلچسبی به سفره های شما بدهد.

طرز تهیه چلو گوشت عالی به همراه کالری و جدول ارزش غذایی

مواد لازم برای تهیه چلو گوشت
 500 گرم گوشت خورشتی- (ترجیحا بره)
 1 عدد پیاز بزرگ خرد شده
 4 حبه سیر ریز خرد شده
 2 قاشق غذاخوری روغن
 4 پیمانه آب یا ترجیحا عصاره گوشت
 2 پیمانه برنج ایرانی
 ¼ پیمانه زعفران دم کشیده
 کره به مقدار دلخواه
ادویه ها
 1 قاشق چایخوری زردچوبه
 1 قاشق چایخوری زیره آسیاب شده
 1 قاشق چایخوری پودر دارچین
 ½ قاشق چایخوری هل آسیاب شده
 نمک و فلفل به مقدار دلخواه
طرز تهیه چلو گوشت
1

در یک قابلمه بزرگ، روغن را روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز و سیر خرد شده را اضافه کنید. تفت دهید تا طلایی و نرم شود.

2

گوشت را به قابلمه اضافه کنید و با حوصله همه ی طرف های گوشت را تا زمانی که تغییر رنگ بدهند سرخ کنید. این کار به بسته شدن آب آب داخل گوشت کمک می کند و به غذا طعم لذیذ گوشت را می بخشد.

3

در این مرحله از پخت چلو گوشت زردچوبه، زیره آسیاب شده، دارچین آسیاب شده و هل را با هم مخلوط کنید. چند دقیقه بپزید تا ادویه ها عطر خود را آزاد کنند.

4

آب یا عصاره گوشت را درون قابلمه بریزید و بگذارید بجوشد. حرارت را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برای حدود 1.5 تا 2 ساعت یا تا زمانی که گوشت کاملا نرم شود، بجوشد. پس از حدود یک ساعت نمک و فلفل را اضافه کرده و اجازه دهید به پختن ادامه دهد.
برای امتحان پخته شدن گوشت ها از یک چنگال استفاده کنید اگر گوشت به راحتی ریش ریش می شود یعنی آنطور که باید پخته است.

5

در حالی که گوشت در حال پختن است، برنج را زیر آب سرد بشویید تا زمانی که آب آن شفاف شود. برنج را نیم ساعت در آب بخیسانید سپس آبکش کنید.

6

در یک قابلمه جداگانه، 4 فنجان آب را به جوش بیاورید. برنج آبکش شده را به آب در حال جوش اضافه کنید. حدود 5 دقیقه یا تا زمانی که برنج نیم پز شود بپزید و سپس برنج را آبکش کنید.

7

حالا برای آماده کردن چلو گوشت، درون یک قابلمه یا پلوپز نچسب، یک لایه برنج آبکش شده و سپس یک لایه گوشت پخته بریزید. لایه ها را تکرار کنید تا تمام برنج و گوشت استفاده شود و با یک لایه برنج روی آن را تمام کنید.

8

زعفران را به صورت دورانی روی برنج بریزید. مقداری کره روی برنج گذاشته و در قابلمه را با استفاده از دم کنی بپوشانید.قابلمه را روی حرارت ملایم حدود نیم ساعت یا تا زمانی که برنج دم بکشد، بپزید.

9

پس از دم کشیدن از آن جا چلو و گوشت ب هم درحال پخت هستند احتمال چسبیدن جزئی برنج ها به هم وجود دارد. دقت کنید که در این مرحله چنگالی را میان برنج درون قابلمه بکشید تا دانه دانه شود سپس به ظرف سرو انتقال دهید.

10

آن را به صورت گرم و همراه با سبزیجات تازه مانند ریحان یا نعناع سرو کنید.

افزودن زرشک - اختیاری
11

برای اضافه کردن زرشک به چلو گوشت در یک تابه کوچک، مقداری کره آب کرده و به مقدار دلخواه زرشک را به تابه اضافه کنید و آنها را یکی دو دقیقه تفت دهید تا کمی حجیم و براق شوند.

12

اختیاری: می توانید کمی شکر روی زرشک ها بپاشید تا ترشی آن ها متعادل شود و شیرینی طبیعی آن ها بیشتر شود. تابه را از روی حرارت بردارید و زرشک های تفت داده شده را کنار بگذارید.

13

پس از آماده شدن چلوگوشت، زرشک های تفت داده شده را به عنوان چاشنی، قبل از سرو روی آن بریزید. زرشک طعمی تند و رنگی پر جنب و جوش به غذا اضافه می کند و مکملی خوش طعم برای گوشت و برنج است.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 180
نیاز روزانه
چربی کل 8g13%

چربی اشباع 3g15%
کلسترول 45mg15%
سدیم 150mg7%
کربوهیدرات کل 13g5%

فیبر 1g4%
قند 1g
پروتئین 15g30%

ویتامین آ 1%
ویتامین سی 1%
کلسیوم 2%
آهن 5%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.